کلینیک دندانپزشکی لبخند سپید
جستجو کردن
برای مشاوره ۰۲۱۷۷۹۳۸۲۸۱

مراحل مراقبت ایمپلنت دندان چیست؟

خانه > مراحل مراقبت ایمپلنت دندان چیست؟
مراقبت از ایمپلنت دندان

محتوای جدول

از آنجایی که ایمپلنت دندان در زیبایی ظاهری از طریق ایجاد دندان‌های زیبا، مرتب و سالم تاثیر زیادی دارد، شاهد استقبال روزافزون از این عمل جراحی هستیم. شما میتوانید قیمت ایمپلنت دندان در کلینیک لبخند سپید را هم بررسی کنید. همان‌طور که می‌دانید ایمپلنت ساختاری غیرطبیعی و غیرزنده دارد و به‌عنوان جایگزینی برای ریشه دندان و خود دندان محسوب می‌شود. بنابراین برای حفظ زیبایی و ماندگاری آن و همچنین جلوگیری از عوارض ناشی از این روش درمانی، باید مراحل مراقبت ایمپلنت را بدانید و به‌خوبی رعایت کنید. مراقبت از ایمپلنت در مراحل مختلف ازجمله قبل، حین و بعد از انجام آن، تاثیر بسزایی در افزایش طول عمر استفاده از آن و حفظ ظاهر سالم و طبیعی آن دارد. با توجه‌به اهمیت این موضوع در سلامتی ایمپلنت و داشتن لبخندی شیک و تاثیرگذار، در این مطلب به بررسی تمام آن چیزی که باید درباره مراحل مختلف مراقبت‌های مربوط‌به ایمپلنت دندان بدانید، می‌پردازیم.

مراقبت های مقدماتی پیش از انجام ایمپلنت

پیش از هرچیزی باید به این نکته ایمان بیاورید که ایمپلنت نیز مانند دندان‌های طبیعی، به مراقبت نیاز دارد. این در حالی است که برای افزایش ماندگاری و زیبایی ایمپلنت به مراقبت‌های خاص و منحصربه‌فردی نیاز است که باید آن را به‌خوبی رعایت کنید. مراحل مراقبت ایمپلنت، از قبل از انجام آن آغاز شده و تا همیشه ادامه خواهد داشت. برای شروع باید با پزشک خود درباره حساسیت‌ها، داروهایی که مصرف می‌کنید و همچنین سابقه بیماری، صحبت کنید تا به این شکل بهترین تصمیم درباره انجام این روش جراحی با توجه‌به شرایط شما گرفته شود. همچنین شب قبل از ایمپلنت دندان غذای مفید و مقوی بخورید و استراحت کافی داشته باشید. برخی دیگر از مراقبت‌های مقدماتی که باید پیش از انجام ایمپلنت رعایت کنید، عبارت است از:

  • 3 الی 5 روز قبل از ایمپلنت دندان، مصرف داروهایی که باعث رقیق شدن خون می‌شوند را قطع کنید.
  • برای پیشگیری از درد جراحی ایمپلنت، یک ساعت قبل از کاشت دندان یا همان ایمپلنت، یک عدد قرص مسکن قوی بخورید.
  • استفاده از دهان‌شویه را از 3 روز قبل از انجام ایمپلنت دندان، آغاز کنید.
  • در صورت نیاز و با تجویز پزشک، قبل از عمل جراحی کاشت دندان، یک آنتی‌بیوتیک بخورید.
  • داشتن استراحت کافی پیش از انجام ایمپلنت دندان، ضروری و لازم است.

 

قراردادن پیچ در لثه

 

مراحل مراقبت های بعد از انجام ایمپلنت

بعد از آنکه مراقبت‌های پیش از عمل جراحی ایمپلنت و همچنین کاشت دندان را انجام دادید، وارد مرحله جدیدی خواهید شد. شرایطی که در آن هستید هم خوب است و هم بد، زیرا به دندان‌های زیبا، مرتب و سالمی که دوست داشتید، رسیدید و درعین حال نیز باید مراقبت‌ها و توجه بیشتری را برای نگهداری از آن و جلوگیری از عوارض احتمالی مانند عفونت، انجام دهید. مراحل مراقبت ایمپلنت بعد از کاشت دندان، شاید در نگاه اول کمی سخت به‌نظر برسد، اما به‌زودی آن را به خاطر خواهید سپرد و به روتین روزانه شما تبدیل خواهد شد. بنابراین این نکات مراقبتی را بعد از انجام ایمپلنت دندان رعایت کنید:

 

رعایت بهداشت دهان و دندان

برخی از نکات مراقبتی بعد از جراحی ایمپلنت دندان وجود دارد که به بهداشت دهان و دندان شما مربوط می‌شود، ازجمله:

  • بعد از گذشت 3 روز و با جداکردن بخیه‌های محل مورد جراحی، باید مسواک زدن را شروع کرده و تمام نواحی اطراف دندان‌های جدید خود را تمیز کنید.
  • برای جلوگیری از تجمع جرم و میکروب در اطراف ایمپلنت پس از خوردن موادغذایی، باید از دهان‌شویه‌های مخصوص استفاده کنید.
  • به هیچ عنوان برای تمیزکردن دندان و خارج کردن موادغذایی باقی‌مانده در اطراف ایمپلنت، از خلال دندان و یا دیگر وسایل نوک تیز استفاده نکنید.
  • بعد از جراحی ایمپلنت، در 24 ساعت اول، دهان خود را در 3 نوبت با دهان‌شویه، بشویید.
  • تا 72 ساعت پس از انجام جراحی کاشت دندان، از مسواک استفاده نکنید.

 

نمایش مراحل مراقبت از ایمپلنت دندان

 

عادت های روزانه صحیح

در مراحل مراقبت ایمپلنت باید به عادت‌ها و سبک زندگی روزانه خود نیز توجه کرده و مواردی که به سلامت، ماندگاری و زیبایی ایمپلنت‌های شما آسیب می‌زند را کنار بگذارید، مانند:

  • استعمال دخانیات برای ایمپلنت مناسب نیست. عدم استفاده از دخانیات به‌ویژه تا زمان بهبودی، مهم‌ترین نکته‌ای است که باید رعایت کنید.
  • دشمن اصلی ایمپلنت دندان، مواد و مایعات قندی است. اگر عاشق شیرینی هستید باید پس از خوردن آن حتما مسواک بزنید و مواد باقی‌مانده را از اطراف ایمپلنت خود دور کنید.
  • تا 24 ساعت پس از انجام ایمپلنت دندان، از مصرف غذاهای گرم خودداری کنید. موادغذایی سرد و نرم بهترین گزینه برای شما محسوب می‌شود.
  • داروهایی که پزشک برای کمک‌به بهبودی شما و همچنین جلوگیری از عوارض احتمالی تجویز کرده است را سر وقت و تا آخرین دوز مصرف کنید. به‌طور معمول داروهای مصرفی بعد از جراحی ایمپلنت دندان برای یک هفته است.

 

استفاده از کمپرس یخ

در مراحل مراقبت ایمپلنت بعد از جراحی، استفاده از کمپرس یخ به‌منظور کاهش تورم و التهاب محل مورد جراحی، توصیه شده است. التهابات ممکن است تا 24 الی 72 ساعت بعد از جراحی کاشت دندان شما را درگیر کند، برای کمک‌به کاهش آن، کافی است خونسردی خود را حفظ کرده و به‌طور مداوم از کمپرس یخ استفاده کنید.

 

کاهش خونریزی

یکی از مهم‌ترین مراحل مراقبت ایمپلنت بعد از جراحی کاشت دندان این است که اقدامات لازم برای کاهش خونریزی را بدانید و رعایت کنید. جمع شدن خون‌آبه در دهان شما بعد از ایمپلنت، یک امر طبیعی است. برای خارج کردن آن، باید یک دستمال تمیز را مقابل دهان خود گرفته و خون را به آرامی و بدون فشار خارج کنید. تف کردن و خارج کردن شدید خون از دهان، باعث تشدید خونریزی و فشار به بخیه‌ها می‌شود.

یکی دیگر از کارهایی که باید برای کمک‌به کاهش و توقف خونریزی ایمپلنت دندان انجام دهید این است که گاز استریل روی محل جراحی را تا دو ساعت خارج نکرده و آن را با کمی فشار روی محل موردنظر نگه دارید. بعد از گذشت 2 ساعت، گاز استریل را هر 45 دقیقه تعویض کرده و به این شکل از سلامت دهان و دندان خود محافظت کنید.

 

تغذیه بعد از ایمپلنت

در مراحل مراقبت ایمپلنت، باید به تغذیه خود نیز توجه داشته باشید. غذاهایی که می‌خورید و ویژگی موادغذایی که استفاده می‌کنید در حفظ سلامت و ماندگاری ایمپلنت دندان شما تاثیر زیادی دارد. به‌طور کلی تا 20 روز پس از جراحی کاشت دندان نباید هیچ موادغذایی جویدنی مصرف کنید. بنابراین بهتر است مصرف موادغذایی جامد را فراموش کرده و به مایعات و موادغذایی نرم و پوره‌شده فکر کنید. به‌طور کلی باید رژیم و سبک غذایی شما تا مدتها بعد از کاشت ایمپلنت، مطابق استانداردهایی باشد که پزشک به شما می‌گوید.

خوردن موادغذایی که ممکن است در بین دندان‌ها و یا دندان و لثه گیر کند، به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. در ساعت‌های اولیه جراحی ایمپلنت، غذاهای سرد، نرم و رقیق مصرف کنید.

 

بعد از انجام عمل ایمپلنت چه غذایی بخوریم ؟

همان‌طور که در مراحل مراقبت ایمپلنت و تغذیه مناسب آن، اشاره شد، باید حداقل تا 20 روز اول جراحی کاشت دندان از مصرف موادغذایی جویدنی خودداری کنید. محدودیت‌های غذایی برای برخی ایمپلنت‌ها مانند ایمپلنت یک مرحله‌ای که در آن از قطعه اباتمنت استفاده شده است، بسیار بیشتر از دیگر انواع ایمپلنت است. به این شکل که در این نوع جراحی ایمپلنت نباید حداقل تا 20 روز، هیچ‌گونه موادغذایی را با دندان کاشته‌شده، بجوید.

جدا از اینکه از چه نوع و روشی برای ایمپلنت دندان شما استفاده شده، بهتر است به‌طور کلی بعد از جراحی کاشت دندان، مایعات سرد و غذاهای نرم مصرف کنید. همچنین تا 72 ساعت بعد از ایمپلنت دندان، نباید نوشیدنی‌های گازدار مصرف کنید. برخی از موادغذایی و خوراکی که بعد از عمل ایمپلنت مجاز به خوردن آنها هستید، عبارت است از:

  • انواع بستنی
  • یخ در بهشت
  • آبمیوه سرد و بدون قند
  • پوره سیب‌زمینی
  • شیر سرد
  • میلک شیک
  • مایت
  • ماست
  • ژله
  • دوغ
  • دسرهای سرد، نرم و ژله‌ای

 

مراحل شست و شویی ایمپلنت دندان

 

مراقبت های ایمپلنت در دراز مدت

مراحل مراقبت ایمپلنت به قبل و بعد از جراحی خلاصه نمی‌شود، بلکه باید برای حفظ زیبایی، کیفیت و ماندگاری آن، مراقبت‌های لازم و ضروری در درازمدت را دنبال کنید. زیرا شما قرار است همیشه از این دندان‌های کاشته شده استفاده کرده و به‌عنوان ابزاری برای راحتی و ظاهر زیبای خود بهره ببرید. بعد از آنکه دوران نقاهت خود را سپری کردید، باید مراقبت‌های مربوط‌به ایمپلنت را به روتین روزمره و سبک زندگی خود تبدیل کرده و آن را به‌خوبی رعایت کنید. به این شکل که:

  • عادت‌هایی مانند شکستن مغزهای خوراکی با دندان، باز کردن گره و یا خردکردن و جویدن آب‌نبات با دندان‌ها را از سر خود بیندازید.
  • از نخ دندان‌های مخصوص برای تمیزکردن همیشگی دندان‌های خود استفاده کرده و روش‌های صحیح این کار را بیاموزید. توجه داشته باشید که نخ دندان انتخابی شما باید باکیفیت، نازک و نرم باشد.
  • اگر پیش از کاشت ایمپلنت، نوشیدنی و غذاهای خود را داغ می‌خوردید، اکنون باید این عادت را کنار بگذارید. زیرا بخشی از ایمپلنت کاشته شده در دهان شما، دارای فلز است که در برابر مایعات و غذای داغ واکنش منفی نشان می‌دهد و در درازمدت باعث شکستن، خردشدن، لق و یا کنده‌شدن ایمپلنت شما می‌شود.

 

نتیجه عدم مراقبت های بعد از ایمپلنت دندان

درصورتی که مراحل مراقبت ایمپلنت را رعایت نکرده و در این کار سهل‌انگاری کنید، باید در انتظار عوارض و مشکلاتی احتمالی زیادی باشید، ازجمله:

  • در صورتی که توصیه‌های ذکر شده در 24 الی 72 ساعت بعد از جراحی ایمپلنت را به‌خوبی رعایت نکنید، ممکن است دچار خونریزی شدید و مشکل در توقف آن شوید. این شرایط باعث آزار شما خواهد شد و در صورت مشاهده خونریزی زیاد در محل کاشت دندان، به پزشک خود اطلاع دهید.
  • شایع‌ترین و رایج‌ترین مشکلی که در نتیجه عدم مراقبت‌های بعد از ایمپلنت دندان با آن روبه‌رو خواهید شد، عفونت دندان در محل جراحی است. در صورتی که عفونت به پایه ایمپلنت برسد و آن را درگیر کند، ممکن است با مشکلات جدی مواجه شوید.
  • رژیم غذایی نامناسب و ترک عادت‌های نادرست، باعث کاهش مقاومت، ماندگاری و زیبایی ایمپلنت شما خواهد شد. رایج‌ترین عارضه‌ای که در نتیجه رژیم غذایی نادرست شاهد آن خواهید بود، لق‌شدن ایمپلنت است.

 

سخن پایانی

همان‌طور که می‌دانید، ایمپلنت دندان یک روش رایج و پرطرفدار برای کاشت دندان‌های سالم، زیبا و مرتب محسوب می‌شود که با استقبال زیادی مواجه است. این روش جراحی، کاملا تهاجمی بوده و درنتیجه آن، استخوان و بافت فک درگیر خواهد شد. بنابراین نباید آن را ساده تصور کنید و برای کمک‌به روند بهبودی و رسیدن‌به نتایج مطلوب، باید مراحل مراقبت ایمپلنت را به‌خوبی رعایت کنید. رعایت مراقبت‌های قبل، حین و بعد از جراحی ایمپلنت به شما در کاهش عوارض احتمالی آن مانند عفونت و همچنین داشتن دندان‌هایی مقاوم، ماندگار و درعین حال زیبا کمک می‌کند. رعایت دستورالعمل‌های مراقبتی کاشت دندان باعث افزایش طول عمر استفاده از آن خواهد شد. با توجه‌به اهمیت این موضوع در حفظ سلامت دهان و دندان شما، در این مطلب به معرفی تمام آن چیزی که باید از مراقبت‌های مربوط‌به جراحی ایمپنت دندان بدانید، پرداختیم.

دیدگاه و پرسش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو کردن