کلینیک دندانپزشکی لبخند سپید
جستجو کردن
برای مشاوره ۰۲۱۷۷۹۳۸۲۸۱

مراحل ایمپلنت دندان چیست؟

خانه > مراحل ایمپلنت دندان چیست؟
مراحل کاشت دندان

محتوای جدول

افتادن و یا کشیدن دندان که به دلایل مختلف رخ می‌دهد، باعث ایجاد مشکل و ناراحتی در خوردن و جویدن موادغذایی شده و درعین حال بر زیبایی چهره و لبخند تاثیر زیادی می‌گذارد. تا پیش از رواج جراحی ایمپلنت دندان، پروتز دندان متحرک، اصلی‌ترین و رایج‌ترین جایگزین برای دندان‌های طبیعی و از‌دست‌رفته محسوب می‌شد. اما امروزه عمل کاشت دندان با وجود هزینه ایمپلنت دندان و پیچیدگی‌های بیشتر، طرفداران زیادی پیدا کرده است، زیرا برخلاف دندان‌های مصنوعی و متحرک، بسیار طبیعی و زیبا به‌نظر می‌رسند. مراحل ایمپلنت دندان، به‌گونه‌ای است که باید پیش از انجام این جراحی با آن به‌خوبی آشنا باشید، زیرا شما نیز باید با رعایت برخی نکات و دستورالعمل‌های مراقبتی، پزشک خود را برای انجام موفقیت‌آمیز این عمل، یاری کنید. اگر قصد انجام ایمپلنت دندان را دارید، با این مطلب همراه باشید تا با هر آنچه که باید درباره این جراحی بدانید، آشنا شوید.

مراحل ایمپلنت دندان

 

ایمپلنت چگونه انجام می‌شود؟

ایمپلنت یا همان جراحی کاشت دندان، به‌عنوان بهترین و محبوب‌ترین روش جایگزین برای دندان‌های افتاده و از دست رفته محسوب می‌شود. مراحل ایمپلنت پیچیده‌تر از دیگر روش‌های جایگزین دندان مانند پروتز دندان(به اصطلاح دندان مصنوعی) است اما ماندگاری، استحکام و زیبایی آن نیز قابل مقایسه با دیگر روش‌ها نیست. هدف از جراحی کاشت دندان، این است که دندان‌های مصنوعی که در کیفیت‌ها و ویژگی‌های مختلف وجود دارند، در داخل لثه قرار داده شده و همانند دندان طبیعی در جای خود ثابت شوند. در این روش، دندان‌ها به‌گونه‌ای در لثه‌ها قرار می‌گیرند که از نظر ظاهری و همچنین کاربرد، تفاوت چندانی با دندان‌های طبیعی و واقعی نداشته باشند. اگر به‌دنبال بهترین، مناسب‌ترین و زیباترین جایگزین برای دندان‌های از دست رفته خود هستید، پیشنهاد ما به شما این است که ایمپلنت انجام دهید.

مراحل ایمپلنت دندان چیست؟

برای آشنایی با مراحل ایمپلنت باید هم به اقدامات پیش از عمل کاشت دندان و هم اقدامات و مراحلی که حین جراحی انجام می‌شود، اشاره کرد. مراحل مختلف جراحی ایمپلنت دندان به شرح زیر است:

 

مراحل قبل از ایمپلنت دندان

همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، ایمپلنت یک روش جایگزین برای دندان است که با روش جراحی انجام می‌شود. به همین دلیل ایمپلنت نیز مانند هر جراحی دیگری به انجام برخی کارها و مراقبت‌های اقداماتی نیاز دارد که با دستور پزشک متخصص برای شما تجویز می‌شود. به‌طور معمول اقداماتی مانند جلسه مشاوره، بررسی شرایط جسمی و فیزیکی شما، ثبت و بررسی عکس رادیولوژی از فک، کشیدن دندان‌ها و همچنین انجام پیوند استخوان(برای برخی افرادی که به این جراحی نیاز دارند) ازجمله مراحل ایمپلنت محسوب می‌شود که باید پیش از جراحی کاشت دندان انجام شود. برای آشنایی بیشتر با مراحل مقدمات کاشت دندان، آنها را به‌طور مفصل‌تر بررسی خواهیم کرد.

 

مشاوره اولیه

اگر برای انجام ایمپلنت دندان تصمیم خود را گرفته‌اید، در اولین قدم باید به پزشک متخصص مراجعه کنید تا پس از انجام معاینات اولیه، مشاوره‌های لازم به شما ارائه شود. درواقع متخصص ایمپلنت همان دندانپزشک عمومی است که برای کاشت، ترمیم و جراحی ایمپلنت آموزش‌های لازم را دیده و با کسب تجربه فراوان، در این زمینه حرفه‌ای شده است. پزشک به شما درباره این موضوع که ایمپلنت بهترین و مناسب‌ترین جایگزین برای دندان‌های از دست رفته شما محسوب می‌شود یا خیر، به شما راهنمایی و مشاوره می‌دهد.

 

معاینه جامع

در این مرحله، دندانپزشک تمام شرایط شما به‌ویژه شرایط دندان‌ها و سابقه بیماری شما را به‌طور دقیق بررسی می‌کند. همچنین در مرحله معاینه جامع، از لثه‌ها، دندان‌ها و فک شما، عکس‌هایی با اشعه ایکس گرفته می‌شود.

 

سی تی اسکن از دهان

در مراحل مقدماتی ایمپلنت، سی تی اسکن از دهان که به آن اسکن توموگرافی کامپیوتری نیز می‌گویند، انجام می‌شود. تصاویر به‌دست آمده از سی تی اسکن به پزشک در تشخیص بسیاری از موارد به‌ویژه مقدار استخوان فک که قرار است دندان‌ها در آن کاشته شود، کمک می‌کند.

 

سوراخ کردن استخوان

 

مراحل ایمپلنت دندان

بعد از انجام کارهای مقدماتی نوبت به جراحی ایمپلنت می‌رسد. مراحل ایمپلنت که در ادامه به آن اشاره خواهد شد، شامل تمام مراحلی است که برای کاشت دندان جلو، نیش و سایر دندان‌ها استفاده می‌شود. اصلی‌ترین مراحل جراحی ایمپلنت به شرح زیر است:

 

کشیدن ریشه دندان

در این مرحله، دندانپزشک ریشه دندان باقی‌مانده را از دهان شما خارج می‌کند. پزشک برای این کار از بی‌حسی موضعی استفاده کرده و در اکثر موارد روش آتروماتیک را برای بیرون کشیدن ریشه دندان دنبال می‌کنند.

 

بررسی وضعیت و شرایط استخوان فک

پس از گذشت چند هفته از کشیدن دندان‌ها، پزشک شرایط استخوان‌های فک شما را بررسی کرده و برای تشخیص این موضوع که برای کاشت دندان آماده هستید یا خیر، از عکس‌های رادیوگرافی و سی تی اسکن دندان کمک می‌گیرد.

 

جراحی پیوند استخوان

جراحی پیوند استخوان یکی از مراحل ایمپلنت است که برای تمام افراد انجام نمی‌شود. برای آن دسته از افرادی که به پیوند استخوان نیاز دارند، از استخوان‌های سالم بیمار و یا پودر استخوان برای ایجاد پیوند استخوان به ناحیه فک استفاده می‌شود. در صورتی که دکتر تشخیص دهد که به پیوند استخوان فک نیاز دارید، باید تا مرحله نهایی کاشت دندان، 3 ماه دوران نقاهت را سپری کنید.

 

مرحله کاشت ایمپلنت

پس از گذراندن دوران نقاهت و کسب آمادگی لازم برای کاشت دندان، نوبت به روز جراحی ایمپلنت می‌رسد. در روز عمل، دندان‌ها با استفاده از روش جراحی، در فک شما کاشته می‌شود.

بعد از گذشت 5 ماه که ایمپلنت و استخوان فک به‌خوبی به یکدیگر جوش خورده و شرایط نرمال و سالمی پیدا کردند، باید برای نصب اباتمنت آماده شوید. در این مرحله، پزشک اباتمنت را به ایمپلنت کاشته شده شما وصل می‌کند.

 

مرحله قالب‌گیری دندان

پس از نصب اباتمنت و تاج مصنوعی(این تاج به‌صورت موقت نصب می‌شود) باید حدود 1 الی 1.5 ماه دوران نقاهت را سپری کرده و در این مدت دستورالعمل‌های مراقبتی را به‌خوبی رعایت کنید. بعد از آن برای قالب‌گیری دندان و ساخت روکش مصنوعی(تاج ایمپلنت) باید به پزشک خود مراجعه کنید.

 

قالب گیری ایمپلنت چند مرحله دارد؟

همان‌طور که اشاره شد، قالب‌گیری دندان یکی از اصلی‌ترین مراحل ایمپلنت است که جزو کارهای نهایی محسوب می‌شود. برای قالب‌گیری ایمپلنت روش‌های مختلفی وجود دارد که انتخاب آن با توجه‌به شرایط فک و دندان شما و به تشخیص پزشک متخصص(دندانپزشک) صورت می‌گیرد. به‌طور کلی برای بررسی مراحل قالب‌گیری دندان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

تری باز یا  Open Tray

قالب‌گیری تری باز روشی است که بر روی فیکسچر انجام می‌شود و نیازبه دقت زیادی دارد. این روش برای اباتمنت زاویه‌دار گزینه مناسبی محسوب می‌شود و اکثر پزشکان در این شرایط از روش قالب‌گیری تری باز استفاده می‌کنند. در این روش، در هنگام جداسازی قالب، تحرک و جابجایی اجزا و قطعات، به‌صورت حداقلی و در کمترین میزان ممکن است. در روش قالب‌گیری تری باز از  Pick Up یا همان ایمپرشن کوپینگ باز استفاده می‌شود.

 

تری بسته یا  Close Tray

در شرایطی که پزشک نمی‌تواند اباتمنت را انتخاب کند، از روش قالب‌گیری تری بسته بر روی فیکسچر استفاده می‌شود. با این روش قالب‌گیری می‌توان به واسطه گذاشتن ایمپرشن کوپینگ بر روی فیکسچر، شرایط، موقعیت و مکان فیکسچر و اباتمنت را بازسازی کرد. همچنین امکان تعیین قطر و سایز اباتمنت در روش قالب‌گیری تری باز وجود دارد.

 

مراحل ایمپلنت دندان جلو

مراحل جراحی ایمپلنت دندان‌های جلو با مراحل ذکر شده برای کاشت دیگر دندان‌ها، تفاوتی ندارد. در صورتی که می‌خواهید دندان‌های قدامی(جلویی) خود را ایمپلنت کنید، مراحل زیر برای شما در قالب جراحی کاشت دندان انجام می‌شود:

 

بررسی وضعیت دندان و فک
پزشک پیش از هر اقدامی ابتدا وضعیت استخوان فک شما را بررسی کرده تا به این شکل تشخیص دهد آیا ایمپلنت برای دندان‌های جلویی شما مناسب است یا خیر. در این مرحله و برای انجام بررسی‌های دقیق‌تر، دندانپزشک از شما می‌خواهد تا از دندان و فک خود عکس‌هایی با رادیوگرافی پانوراما و همچنین سی تی اسکن بگیرید. به این شکل می‌توان وضعیت دندان و فک شما را به‌صورت سه‌بعدی بررسی و ارزیابی کرد.

 

تشخیص روش کاشت دندان

پس از بررسی‌های انجام شده بر روی عکس‌ها و آزمایشات شما، پزشک باید درباره روش کاشت ایمپلنت، محل قرارگیری آن، زاویه فیکسچر، عمق فیکسچر و … تصمیماتی بگیرد.

 

جراحی پیوند استخوان

در این مرحله از ایمپلنت دندان‌های قدامی، در صورتی که نیاز به عمل پیوند استخوان داشته باشید، با استفاده از استخوان قسمت‌هایی از بدن و یا پودر استخوان، عمل پیوند استخوان انجام شده و به این شکل شرایط لازم برای کاشت دندان فراهم می‌شود.

 

کاشت ایمپلنت

پس از انجام کارهای مقدماتی ذکر شده، زمان جراحی کاشت دندان جلویی فرا می‎رسد. به‌طور معمول برای ایمپلنت دندان‌های جلویی به زمانی در حدود یک ساعت نیاز است.

 

اقدامات نهایی ایمپلنت

در مراحل ایمپلنت دندان جلویی، یکسری اقدامات نهایی پس از کاشت دندان انجام می‌شود که شامل موارد زیر است:

  • قراردادن تاج دندان بر روی فیکسچر با روش‌هایی مانند پروتز مصنوعی و بریج، به‌صورت موقت و برای حفظ زیبایی
  • قراردادن تاج دائمی بر روی دندان کاشته‌شده پس از طی کردن دوران نقاهت

ایمپلنت دندان

 

قیمت ایمپلنت دندان چقدر است؟

یکی از مهم‎ترین مواردی که برای انجام ایمپلنت، ذهن شما را درگیر خواهد کرد، قیمت جراحی کاشت دندان است. برای تعیین قیمت ایمپلنت دندان باید فاکتورهای مختلف به‌ویژه شرایط فک و دندان را درنظر گرفت. به‌عنوان مثال بیمارانی که برای کاشت دندان به انجام اقداماتی مانند عمل پیوند استخوان و یا لیفت سینوس نیاز دارند، نسبت‌به بیمارانی که نیازی به این جراحی‌ها ندارند، باید هزینه بیشتری بپردازند. عوامل مهم و تاثیرگذار در هزینه جراحی ایمپلنت به شرح زیر است:

  • دستمزد دندانپزشک
  • موقعیت مکانی مطب
  • نوع ایمپلنت
  • برند ایمپلنت
  • جراحی و اقدامات جانبی

به همین دلیل برای دانستن این موضوع که قیمت ایمپلنت چقدر است، باید مواردی زیادی را بررسی کرده و به این شکل هزینه لازم برای این کار را برآورد کنید.

مراحل ایمپلنت چقدر طول می کشد؟

پس از بررسی کامل مراحل جراحی کاشت دندان، مطمئنا به این فکر می‌کنید که این عمل چقدر زمان می‌برد و برای آن باید چند ساعت و یا چند روز وقت بگذارید. پیش از هر اقدامی، باید بدانید که جراحی ایمپلنت به‌دلیل پیچیدگی‌هایی که دارد، زمان‌بر بوده و روند درمان و بهبودی آن ممکن است تا یک سال شما را درگیر کند. با توجه‌به مراحل ذکر شده برای انجام عمل ایمپلنت دندان، می‌توان زمان تقریبی هر مرحله را مشخص کرد، به این شکل که:

  • مرحله مراجعه به دندانپزشک و دریافت مشاوره‌های لازم برای انجام جراحی ایمپلنت، زمان زیادی از شما نمی‌گیرد، اما باید برای گرفتن عکس از دندان و فک و انجام آزمایشات اولیه، زمان مشخصی را تعیین کنید.
  • زمان بهبودی مرحله کشیدن دندان و همچنین عمل پیوند استخوان، از 4 ماه تا 12 ماه متغیر است.
  • مرحله جراحی کاشت دندان به دو ساعت زمان نیاز دارد، اما زمان بهبودی آن 5 الی 7 ماه است.
  • زمان موردنیاز برای ماندن healing cap بر روی لثه، حدود 2 هفته است.
  • تاج موقت باید 4 الی 6 هفته روی دندان‌های کاشته‌شده بماند.
  • ساخت و نصب تاج دائمی نیز به حدود 2 هفته زمان نیاز دارد.

 

سخن پایانی

ایمپلنت یکی از روش‌های به‌روز، مطمئن و پرطرفدار برای جایگزینی دندان‌های ازدست‌رفته محسوب می‌شود. مراحل ایمپلنت دندان، پیچیدگی‌های زیادی نسبت‌به دیگر روش‌ها دارد و درعین حال وقت و هزینه بیشتری نیز از شما خواهد گرفت. اما از آنجایی که دندان‌های کاشته‌شده در این روش، طبیعی، زیبا و مقاوم است، اکثر افراد برای جایگزین کردن دندان‌های طبیعی خود، به کاشت ایمپلنت روی می‌آورند. در صورتی که قصد انجام جراحی ایمپلنت را دارید، بهتر است پیش از هر اقدامی با مراحل مختلف آن آشنا شوید تا به این شکل بتوانید بهترین تصمیم را برای زیبایی و سلامت دندان‌های خود بگیرید. با توجه‌به اهمیت این موضوع در آمادگی شما به‌منظور انجام عمل کاشت دندان، در این مطلب به بررسی کامل مراحل جراحی ایمپلنت پرداختیم.

دیدگاه و پرسش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو کردن