کلینیک دندانپزشکی لبخند سپید
جستجو کردن
برای مشاوره ۰۲۱۷۷۹۳۸۲۸۱

درد جراحی ایمپلنت چقدر است؟

خانه > درد جراحی ایمپلنت چقدر است؟

محتوای جدول

جراحی ایمپلنت از رایج‌ترین و پرطرفدارترین روش‌های جایگزین دندان‌های افتاده و ازدست‌رفته محسوب می‌شود که علاوه‌بر داشتن ظاهری طبیعی، زیبایی خاصی به چهره و لبخند شما می‌بخشد. این روش کاشت دندان، دارای پیچیدگی‌های زیادی است که برای انجام آن به صرف وقت و هزینه نسبتا بالایی نیاز است. اما مهم‌ترین دغدغه کسانی که قصد دارند ایمپلنت دندان انجام دهند این است که آیا درد جراحی ایمپلنت زیاد و طاقت‌فرسا است؟ این افراد به‌دنبال پاسخ سوالاتی هستند که خاطر آنها را در زمینه تحمل درد ایمپلنت، مدت زمانی که احساس درد خواهند داشت و همچنین روش‌های کاهش درد ناشی از جراحی کاشت دندان، آسوده کند. نگران نباشید، چراکه در این مطلب به تمام دغدغه‌ها و سوالات شما در زمینه درد ایمپلنت دندان، پاسخ داده خواهد شد. پس با ادامه مطلب همراه باشید.

آیا درد جراحی ایمپلنت خیلی شدید است؟

همان‌طور که انتظار می‎رود، هر نوع عمل جراحی با درد و دوره نقاهت همراه است و جراحی ایمپلنت نیز از این قاعده مستثنی نیست. حین جراحی ایمپلنت به‌دلیل تزریق بی‌حسی موضعی، دردی احساس نخواهید کرد، اما پس از آن مطمئنا باید برای تحمل درد نسبتا زیادی آماده شوید و از روش‌های معمول برای مدیریت درد استفاده کنید. اگر بخواهیم درباره شدت و نوع درد جراحی ایمپلنت تصور واضحی برای شما ایجاد کنیم، کار کمی سخت می‌شود، زیرا شدت، مدت و نوع درد در افراد مختلف متفاوت است و هر فرد شرایط منحصربه‌فردی را پس از جراحی کاشت دندان تجربه خواهد کرد.

درد ناشی از جراحی ایمپلنت در همان ساعات اولیه که اثر بی‌حسی از بین می‌رود، شروع شده و ممکن است باعث آزار و ناراحتی شما شود. اما باید بدانید که این درد به‌اندازه‌ای نیست که زندگی و انجام فعالیت‌های روزمره شما را مختل کند. بدون شک پزشک شما برای کمک‌به کاهش درد جراحی کاشت دندان، دستورالعمل‌های مراقبتی و همچنین داروهای مسکن و ضد درد را تجویز خواهد کرد که بهتر است آنها را به‌خوبی رعایت کرده و دوز مشخص‌شده داروها را سر وقت مقرر مصرف کنید.

برای آن دسته از افرادی که دوست دارند ایمپلنت انجام دهند اما از درد این جراحی هراس دارند، باید بگوییم که امروزه با پیشرفت تکنیک‌های جدید و مدرن برای کنترل درد، شاهد کاهش و به حداقل رسیدن درد ناشی از جراحی‌های مربوط‌به دهان و دندان هستیم و همین امر استقبال برای درمان‌هایی مانند کاشت دندان را بیشتر و راحت‌تر کرده است. در صورتی که برای روز جراحی ایمپلنت، دچار استرس و اضطراب شدید هستید، از پزشک خود بخواهید که دوز مناسب از آرام‌بخش را برای شما تزریق کند و به این شکل سطح درد نیز در بدن شما تعدیل خواهد شد

 

درد ناشی از عمل کاشت ایمپلنت تا چه مدت پس از عمل ادامه خواهد داشت؟

یکی دیگر از رایج‌ترین سوالات در بین کسانی که قصد انجام عمل کاشت دندان را دارند این است که درد جراحی ایمپلنت، چه مدت زمانی طول می‌کشد. شما قرار است جراحی انجام دهید، به این شکل که لثه شما شکافته شده و یک جسم غیرزنده و غیرطبیعی در آن کاشته می‌شود، بنابراین باید بدانید که برخی مشکلات، ناراحتی‌ها و دردها پس از اتمام جراحی ایمپلنت، طبیعی، معمول و درعین حال موقت است.

مدت زمانی که باید بعد از ایمپلنت دندان، درد تحمل کنید، با توجه‌به فاکتورهای مختلف متفاوت خواهد بود. به‌عنوان مثال کسانی که نیاز به انجام برخی درمان‌ها و جراحی‌های جانبی مانند لیفت سینوس و یا عمل پیوند استخوان را دارند، درد بیشتری را در طول پروسه کاشت ایمپلنت تحمل خواهند کرد. همچنین میزان تورم، خونریزی و روند بهبود بخیه‌ها و زخم‌ها نیز در افراد مختلف متفاوت است، چراکه هر فردی دارای شرایط متفاوتی از نظر استخوان فک، لثه‌ها و دندان‌ها است.

برای دانستن این موضوع که درد ناشی از جراحی کاشت دندان چقدر طول می‌کشد، باید گفت که به‌طور معمول و در شرایطی که مراحل مختلف ایمپلنت به‌خوبی و بدون هیچ مشکلی پیش برود، التهاب و درد شما ظرف مدت 3 الی 5 روز روند کاهش و بهبود را طی خواهد کرد. اگر شاهد ناراحتی، التهاب و درد در ناحیه تحت جراحی به مدت 7 الی 10 روز باشید، باید گفت که این مدت زمان طبیعی است و جای نگرانی ندارد. در صورتی که این زمان افزایش یافت و درعین حال شاهد عوارضی مانند شدت التهابات و درد بودید، حتما باید با دندانپزشک خود در مورد شرایط به‌وجود آمده صحبت کنید.

 

جراحی ایمپلنت درد جراحی ایمپلنت چقدر است؟

 

سطح تقریبی درد پس از کاشت ایمپلنت در دوره های زمانی مختلف چقدر است؟

همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، درباره سطح و میزان درد جراحی ایمپلنت نمی‌‌توان نظر صریح و روشنی داد، چراکه دردی که هر بیمار تجربه می‌کند با دیگران متفاوت است. به این معنی که اگر شما از افراد مختلفی که جراحی ایمپلنت انجام داده‌اند درباره دردی که تجربه کرده‌اند بپرسید، هر کدام پاسخ متفاوتی به شما خواهند داد. همچنین سطح التهابات و تورم ناشی از جراحی نیز در دردی که احساس خواهید کرد و مدت زمان آن تاثیر دارد. اما به‌طور معمول درد کاشت دندان باید پس از 3 الی 5 روز ازبین برود. درد ایمپلنت دندان در مراحل مختلف بعد از جراحی، طبق نظرسنجی‌های انجام شده، به شرح زیر است:

پس از گذشت یک هفته

درد ایمپلنت تا یک هفته پس از جراحی، طبیعی و رایج بوده و برای کنترل و کاهش درد در این مدت، پزشک داروهای مسکن تجویز می‌کند که باید طبق دستورالعمل‌های گفته‌شده مصرف کنید. توجه داشته باشید که این مدت زمان ممکن است تا ده روز ادامه پیدا کند که امری طبیعی است.

پس از گذشت دو هفته

با گذشت دو هفته از زمان عمل کاشت دندان، انتظار می‌رود که التهابات و تورم و همچنین شدت درد کاهش یابد. در صورتی که پس از گذشت دو هفته از جراحی ایمپلنت، همچنان مانند روزهای اول درد و ناراحتی دارید، باید حتما این شرایط را به پزشک خود اطلاع دهید و برای یافتن علت آن اقدام کنید. چراکه در بیشتر موارد این درد ناشی از عفونت در ناحیه تحت جراحی است و باید برای درمان آن اقدامات لازم انجام شود.

 

پس از گذشت سه تا چهار ماه

درد جراحی ایمپلنت بعد از گذشت 3 الی 4 ماه طبیعی نیست و در صورتی که در این مدت دچار ناراحتی و احساس درد آزاردهنده در ناحیه جراحی کاشت دندان شدید باید به دندانپزشک خود مراجعه کنید. درد ناشی از جراحی ایمپلنت بعد از 3 الی 4 ماه ممکن است به دلایل زیر رخ دهد:

  • کاهش خون‌رسانی به بافت‌های نواحی اطراف دندان کاشته‌شده
  • ضعیف‌شدن سیستم ایمنی بدن
  • پس‌زدن دندان کاشته‌شده
  • تداخل دارویی
  • ضعف و مشکل در سلامت عمومی بدن
  • آسیب‌به رشته‌های عصبی و یا بافت ناحیه تحت جراحی
  • بروز عفونت در نواحی دارای زخم و جراحات ناشی از جراحی
  • واردشدن فشار بیش‌ازحد به پایه ایمپلنت
  • واکنش‌های آلرژیک بدن به جرای ایمپلنت

 

پس از گذشت یکسال

در برخی موارد نادر، افرادی که جراحی ایمپلنت انجام داده‌اند، بعد از گذشت یک سال، درد در ناحیه کاشت دندان را تجربه می‌کنند. این شرایط از نظر پزشکی غیرمعمول بوده و در بیشتر موارد به دلایل زیر اتفاق می‌افتد:

  • سیگار کشیدن
  • عادت به دندان قروچه
  • ضعف بافت لثه در ناحیه کاشت دندان
  • بروز عفونت در زخم و جراحات ناشی از جراحی
  • کم‌بون بافت استخوان در ناحیه فک
  • عدم رعایت بهداشت دهان و دندان

در صورتی که درد در ناحیه ایمپلنت پس از گذشت یک سال، به دلایل ذکرشده باشد، باید درمان‌های لازم در اسرع‌وقت انجام شود تا از بروز مشکلات جدی‌تر جلوگیری شود.

 

جراحی زیبایی درد جراحی ایمپلنت چقدر است؟

 

چه عواملی موجب می شود درد بیشتری پس از کاشت ایمپلنت تجربه کنید؟

همان‌طور که اشاره شد، درد شدید در ناحیه کاشت دندان، تنها با گذشت چند روز پس از جراحی کاهش یافته و به‌تدریج ازبین می‌رود. بسیاری از افرادی که درد زیاد پس از عمل ایمپلنت تجربه می‌کنند به‌دنبال پاسخ این سوال هستند که علت درد شدید جراحی ایمپلنت چیست؟ برخی از عواملی که در تشدید درد جراحی ایمپلنت نقش دارد عبارت است از:

عفونت

عفونت لثه پس از انجام ایمپلنت رایج نیست ولی برخی عوامل و همچنین عادت‌های غلط باعث بروز عفونت در ناحیه تحت جراحی خواهد شد، ازجمله:

  • داشتن بیماری‌های لثه که پیش از جراحی درمان و کنترل نشده است.
  • استعمال دخانیات و سیگار بعد از انجام جراحی کاشت دندان
  • عدم رعایت بهداشت دهان و دندان
  • استفاده از مواد و تجهیزات بی‌کیفیت در کاشت دندان حین عمل جراحی

حرکت ایمپلنت دندان

پس از عمل کاشت دندان و برای جوش‌خوردن ایمپلنت به فک، باید یک دوره نقاهت را سپری کنید و در این مدت زمان به‌طور دقیق و وسواس‌گونه مراقبت‌های لازم را انجام دهید تا به این شکل شرایط لازم و مناسب برای ثابت‌شدن ایمپلت در ناحیه فک را فراهم کنید. اگر در این دوره فشار یا ضربه‌ای به فک یا دهان شما وارد شود و همچنین مراقبت‌های توصیه‌شده توسط پزشک پیگیری نشود، شاهد لق‌شدن و حرکت ایمپلنت خواهید بود که باعث احساس درد شدید و ناراحتی در ناحیه تحت عمل خواهد شد.

فشار بر روی ایمپلنت دندان

هر زمان که به ایمپلنت دندان شما فشار وارد شود، ممکن است شاهد بروز مشکلاتی باشید که با درد شدید همراه است. به‌عنوان مثال افرادی که عادت به دندان قروچه دارند، با وارد کردن فشار مداوم و همیشگی به ایمپلنت دندان، باعث ایجاد مشکل و در نتیجه درد در ناحیه فک خواهند شد.

 

مصرف دارو بعد از جراجی ایمپلنت درد جراحی ایمپلنت چقدر است؟

 

نکات مربوط به مدیریت درد پس از کاشت ایمپلنت دندان

درد جراحی ایمپلنت در روزهای ابتدایی بعد از عمل کاشت دندان طبیعی بوده و جای هیچ نگرانی ندارد، اما این به این معنی نیست که نباید برای مدیریت و کنترل درد، اقدامی صورت گیرد. به‌ویژه آن دسته از افرادی که به دلایل مختلف درد شدید دارند باید برای کاهش درد خود راه‌حل‌های مناسبی از پزشک دریافت کنند. برای کاهش درد ناشی از جراحی ایمپلنت می‌توانید تحت نظارت پزشک خود یک یا چند راهکار زیر را دنبال کنید:

مصرف دارو

دندانپزشک شما بدون شک داروهای مسکن را برای مهار درد جراحی ایمپلنت برای شما تجویز خواهد کرد. فقط کافی است داروهای مسکن را که در بیشتر موارد شامل ایبوپروفن است در دوزها و زمان‌های مشخص‌شده مصرف کنید.

رعایت کردن دستورالعمل‌های مراقبتی

رعایت نکات و دستورالعمل‌های مراقبتی پس از جراحی ایمپلنت به نفع خود شما خواهد بود. چراکه به این شکل روند بهبود و کاهش درد خود را تسریع کرده و هر چه زودتر به شرایط نرمال بازمی‌گردید.

غرغره آب نمک

برای جلوگیری از عفونت و همچنین رشد باکتری در ناحیه کاشت دندان، بهتر است از غرغره آب نمک استفاده کنید. احساس سوزش در ناحیه تحت جراحی به هنگام غرغره کردن آب نمک طبیعی بوده و به‌دلیل وجود زخم و جراحات در دهان و فک شما است. این کار به بهبود زخم و التهابات و در نتیجه کاهش درد جراحی ایمپلنت کمک می‌کند.

کمپرس یخ

وجود تورم و التهاب در ناحیه جراحی کاشت دندان، در تشدید درد تاثیر زیادی دارد. برای کنترل این وضعیت می‌توانید از کمپرس یخ استفاده کنید تا علاوه‌بر کاهش تورم، بی‌حسی موضعی و خفیف نیز ایجاد شود.

علاوه‌بر موارد ذکر شده در مدیریت و کاهش درد ناشی از جراحی ایمپلنت، توصیه می‌شود که تا مدتها پس از عمل، از موادغذایی نرم و خنک استفاده کنید، استراحت کافی داشته باشید و همچنین بهداشت دهان و دندان خود را به‌خوبی و با جدیت رعایت کنید.

 

سخن پایانی

ایمپلنت دندان یک روش رایج و پرطرفدار برای جایگزین کردن دندان‌های واقعی و طبیعی است که در زیبایی چهره نیز تاثیر زیادی دارد. یکی از مهم‌ترین دغدغه کسانی که قصد دارند عمل کاشت دندان انجام دهند این است که قیمت ایمپلنت دندان و درد جراحی ایمپلنت چقدر است. همچنین این افراد به‌دنبال پاسخ سوالاتی هستند که آنها را از موقعیتی که قرار است پس از عمل ایمپلنت تجربه کنند، اگاه کند. دانستن این موضوع که درد ایمپلنت چقدر طول می‌کشد و یا برای کنترل درد و کمک‌به کاهش ناراحتی ناشی از جراحی چه اقداماتی باید انجام داد، به شما در مراقبت از خودتان پس از انجام ایمپلنت کمک می‌کند. با توجه‌به اهمیت این موضوع، در این مطلب به بررسی تمام نکاتی که به درد ناشی از جراحی ایمپلنت مربوط می‌شود، پرداختیم.

دیدگاه و پرسش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو کردن