کلینیک دندانپزشکی لبخند سپید
جستجو کردن
برای مشاوره ۰۲۱۷۷۹۳۸۲۸۱

عوارض ایمپلنت دندان و راه های پیشگیری از آن

خانه > عوارض ایمپلنت دندان و راه های پیشگیری از آن
عوارض ایمپلنت دندان

محتوای جدول

ایمپلنت ازجمله روش‌های رایج و پرطرفدار برای جایگزینی دندان‌های طبیعی و از‌دست‌رفته محسوب می‌شود به طبع آن قیمت ایمپلنت دندان در برند های متفاوت و انواع مختلف متغیر میباشد. و از آنجایی که ایمپلنت یا همان کاشت دندان با روش جراحی انجام می‌شود، در صورت عدم رعایت نکات و دستورالعمل‌های مهم، ممکن است عوارضی به‌همراه داشته باشد. شدت عوارض ایمپلنت از خفیف تا شدید و از کوتاه‌مدت تا بلندمدت متغیر است. بنابراین اگر قصد دارید برای داشتن دندان‌هایی زیبا، سالم و مرتب، ایمپلنت انجام دهید، باید با روش‌های مراقبت از ایمپلنت و نحوه پیشگیری از عوارض ناشی از آن آشنا باشید، تا به این شکل با کمترین آسیب و مشکل مواجه شوید. با توجه‌به اهمیت این موضوع، در این مطلب به بررسی مشکلات احتمالی ناشی از جراحی کاشت دندان می‌پردازیم.

عوارض ایمپلنت

عوارض ایمپلنت دندان به چند دسته تقسیم می شوند؟

همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، ایمپلنت یا همان کاشت دندان از طریق عمل جراحی انجام می‌شود و به همین دلیل ممکن است شما را با عوارض مختلفی روبه‌رو کند. البته باید بدانید که عوارض کاشت دندان بسیار نادر بوده و در شرایط خاص بروز پیدا می‌کند. برای بررسی و شناخت عوارض ایمپلنت، می‌توان آن را به دو دسته کلی تقسیم کرد:

عوارض کوتاه مدت ایمپلنت

عوارض کوتاه‌مدت ایمپلنت در بین تمام کسانی که این جراحی را انجام می‌دهند، رایج است. چراکه این نوع عوارض شامل ناراحتی و مشکلاتی می‌شود که بعد از عمل خود را نشان می‌دهد. این مشکلات طبیعی، خفیف و زودگذر هستند و با رعایت نکات مراقبتی در روزهای اولیه بعد از جراحی ایمپلنت، به‌صورت خودبه‌خودی رفع می‌شوند. برخی از رایج‌ترین عوارض کوتاه‌مدت ایمپلنت عبارت است از:

  • ورم
  • خونریزی
  • التهاب صورت
  • کبودی صورت

عوارض بلندمدت ایمپلنت

برخی دیگر از عوارض جراحی ایمپلنت که برای برخی از افراد رخ می‌دهد، شامل مشکلات و ناراحتی‌هایی است که بعد از گذشت مدت زمان زیادی بعد از ایمپلنت، بروز پیدا می‌کند. به‌طور معمول علت اصلی این نوع عوارض، عدم رعایت نکات مراقبتی قبل، حین و بعد از عمل کاشت دندان، تشخیص داده شده است. بنابراین آن دسته از افرادی که دستورالعمل‌های مراقبتی بعد از ایمپلنت را رعایت می‌کنند، به عوارض بلندمدت آن دچار نخواهند شد. برای معرفی برخی از اصلی‌ترین عوارض بلندمدت ایمپلنت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • شکستگی
  • عفونت
  • لق‎شدن ایمپلنت
  • کنده‌شدن روکش
  • مشکلات سینوسی

عوارض ایمپلنت دندان

راه های پیشگیری از عوارض ایمپلنت دندان

حالا که با برخی از عوارض کوتاه‌مدت و بلندمدت ایمپلنت آشنا شدید، مطمئنا به این فکر می‌کنید که چگونه می‌توان از ابتلا‌به این مشکلات جلوگیری کرد. همان‌طور که اشاره شد، عوارض ناشی از ایمپلنت دندان فقط در موارد خاص و نادر بروز پیدا می‌کند، بنابراین در حالت کلی نباید نگران آن باشید. اما درعین حال اگر راه‌های مراقبت از این عضو غیرزنده و غیرطبیعی را دنبال نکنید، بدون شک با عوارض جدی و ناراحت‌کننده‌ای مواجه خواهید شد. برای پیشگیری از عوارض جراحی ایمپلنت دندان بهتر است نکات زیر را به خاطر بسپارید و به‌خوبی رعایت کنید:

 

عدم استفاده از دخانیات

مهم‌ترین و اصلی‌ترین عاملی که در برزو مشکلات ناشی از جراحی کاشت دندان نقش دارد، مصرف دخانیات و سیگار است. وجود نیکوتین در سیگار باعث بروز عوارضی می‌شود که ممکن است جراحی ایمپلنت دندان شما را با شکست مواجه کند، ازجمله:

  • خونریزی
  • عفونت
  • لق‌شدن ایمپلنت
  • تغییر رنگ دندان‌ها
  • کنده‌شدن روکش

بنابراین اگر می‌خواهید به نتیجه مطلوبی از ایمپلنت دندان برسید و درعین حال از برزو عوارض ایمپلنت جلوگیری کنید، مصرف دخانیات و سیگار را متوقف کنید.

 

انتخاب یک پزشک متخصص و با تجربه

یکی دیگر از مواردی که به شما در پیشگیری از عوارض سخت و ناراحت‌کننده ایمپلنت کمک می‌کند، انتخاب پزشکی است که در این نوع جراحی تخصص و تجربه کافی داشته باشد. دانش، مهارت و تجربه پزشک در هر مرحله از کار، از انتخاب بهترین ایمپلنت و روش کاشت تا روز جراحی و مراقبت‌های پس از آن، نقش مهم و حیاتی ایفا می‌کند. بنابراین به‌دنبال دکتری باشید که در زمینه کاشت دندان دارای مدرک فوق تخصص است و نمونه کارهای موفق زیادی دارد. توصیه می‌شود پیش از تعیین زمان و روز جراحی، حتما درباره پزشک موردنظر و میزان موفقیت او در انجام این کار، پرس‌وجو و تحقیق کنید.

پیشگیری از عوارض ایمپلنت

استفاده از یک ایمپلنت با کیفیت

از دیگر نکات و روش‌هایی که در جلوگیری از عوارض ایمپلنت نقش دارد، انتخاب بهترین، باکیفیت‌ترین و مرغوب‌ترین نوع ایمپلنت است. وجود انواع مختلف ایمپلنت با قیمت‌ها و کیفیت‌های مختلف، دست شما را برای انتخاب باز گذاشته است. اما اگر به‌دنبال دندان‌هایی زیبا، درخشان و درعین حال سالم و بی‌دردسر هستید، حتما از برندها و مدل‌های شناخته‌شده و باکیفیت استفاده کنید.

رعایت نکات مراقبتی قبل و بعد از ایمپلنت

اکثر پزشکان بر این باورند که رعایت نکات مراقبتی قبل، حین و بعد از جراحی ایمپلنت، مهم‌ترین و اصلی‌ترین عامل در پیشگیری از مشکلات ناشی از این عمل جراحی است. این کار به شما کمک می‌کند تا زمان بهبودی خود را کاهش داده و جراحی موفقی را تجربه کنید. اگر فکر می‌کنید که رعایت نکات مراقبتی کاشت دندان برای شما دشوار است و وقت و حوصله کافی برای انجام آنها را ندارید، به‌هیچ عنوان این جراحی را انجام ندهید. چراکه در نتیجه این روند، باید به‌دنبال رفع مشکلات و ناراحتی‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت جراحی کاشت دندان باشید.

غذاهای سفت نخورید

پزشک شما بعد از اتمام جراحی ایمپلنت دندان، دستورالعمل‌های مراقبتی به شما ارائه می‌کند که مهم‌ترین بخش آن شامل تغذیه است. به این شکل که نباید تا مدتها بعد از کاشت دندان، غذاهای سفت و داغ بخورید. غذاهای سفت، باعث ایجاد حرکات ریز در ایمپلنت شما می‌شود که در نتیجه آن شاهد شکستن و لق‌شدن دندان‌های جدید خود خواهید بود. بنابراین در رعایت نکات مربوط‌به پیشگیری از عوارض ایمپلنت، سبک تغذیه صحیح و مناسب را دنبال کنید.

 

رعایت بهداشت دهان و دندان

در کنار دیگر موارد ذکر شده برای جلوگیری از مشکلات ناشی از کاشت دندان، باید به رعایت بهداشت دهان و دندان خود نیز توجه داشته باشید. این کار به توصیه پزشک نیاز ندارد، چراکه هر فردی در روتین روزانه خود و برای حفط سلامت و زیبایی دندان‌های طبیعی و غیرطبیعی، باید بهداشت دهان و دندان خود را رعایت کند. استفاده از مسواک و نخ‌دندان برای جلوگیری از پوسیدگی و عفونت ایمپلنت، امری مهم و ضروری محسوب می‌شود.

رایج ترین عوارض ایمپلنت دندان

هر نوع جراحی، ممکن است عوارض خفیف تا شدیدی را برای بیمار ایجاد کند که به‌طور طبیعی و یا با اقدامات درمانی، رفع خواهد شد. ایمپلنت دندان نیز از این قاعده مستثنی نیست، چراکه که این درمان با روش جراحی تهاجمی انجام می‌‎شود. در بیشتر موارد، بیماران پس از انجام عمل کاشت دندان، با برخی عوارض رایج و معمولی مواجه می‌شوند که جای هیچ نگرانی ندارد و بزودی برطرف خواهد شد. برخی از عوارض معمول و موقت جراحی ایمپلنت دندان، عبارت است از:

درد

بعد از جراحی کاشت دندان، احساس درد و ناراحتی ناشی از آن برای همه بیماران وجود دارد. بنابراین راه گریزی از این مشکل نخواهید داشت. اما باید بدانید که شدت و مدت زمان درد در افراد مختلف متفاوت است.

لق شدن دندان

یکی دیگر از رایج‌ترین عوارض ایمپلنت دندان که برای اکثر افراد اتفاق می‌افتد، لق‌شدن دندان‌های کناری دندانی است که به تازگی کاشته شده است. دلیل این مشکل نیز ناشی از فشاری است که در طول عمل به دندان‌های کناری وارد می‌شود. توصیه می‌شود که نگران این مشکل نباشید، چراکه بعد از گذشت 21 الی 30 روز، حس لق‌شدگی دندان‌ها از بین رفته و شرایط به حالت عادی و معمولی خود بازمی‌گردد.

تورم و کبودی

از دیگر عوارض جراحی کاشت دندان که بین تمام بیماران، معمول و رایج است، تورم و کبودی در ناحیه لثه و دهان است که تنها با گذشت چند روز از بین خواهد رفت.

گزگز و بی‌حسی

برخی از بیماران بعد از ایمپلنت دندان، در ناحیه لب‌های خود احساس گزگز و یا بی‌حسی را تجربه می‌کنند که جای نگرانی ندارد. این عارضه و مشکل طبیعی بوده و بعد از چند روز ناپدید می‌شود.

عوارض غیرطبیعی ایمپلنت دندان

بررسی‌ها نشان می‌دهد که 97 درصد از عمل کاشت دندان، موفق و بدون مشکل بوده و تنها در موارد نادر، شاهد بروز مشکلات و عوارض حاد و غیرطبیعی هستیم. برخی از عوارض ایمپلنت دندان که غیرطبیعی بوده و عمل کاشت دندان را با مشکلات زیادی روبه‌رو می‌کند، شامل موارد زیر است:

عفونت‌ها

همان‌طور که اشاره شد، ایمپلنت از طریق جراحی و با روش کاملا تهاجمی انجام می‌شود که در نتیجه آن زخم‌ها و جراحاتی در دهان و لثه‌ها ایجاد می‌شود. در برخی موارد نادر، این زخم‌ها دچار عفونت شده و مشکلات زیادی را برای بیمار ایجاد می‌کنند.

مشکلات سینوسی

یکی دیگر از عوارض حاد و غیرمعمول ایمپلنت دندان مربوط‌به سینوس می‌شود که در طی آن شاهد پاره‌شدن و آسیب غشاء سینوس هستیم که مشکلات سینوسی مختلفی را برای بیمار به‌همراه خواهد داشت.

شکستگی پروتز دندان

اگر جزو افرادی هستید که عادت دارید در طول روز یا شب، دندان قروچه کنید، باید بدانید که این کار شما باعث شکستن پروتز دندان‌های کاشته‌شده و جدید خواهد شد. دندان قروچه در نهایت باعث شل‌شدن و شکستگی پیچ‌های ایمپلنت شده و عمل را با مشکل مواجه می‌کند. در صورتی که ایمپلنت انجام داده‌اید و درعین حال عادت به دندان قروچه دارید، حتما این شرایط را با دندانپزشک خود در میان بگذارید.

پوسیدگی دندان‌ها

از دیگر عوارض حاد و مشکل‌ساز ایمپلنت دندان می‌توان به پوسیدگی دندان‌های کناری و مجاور دندان‌های کاشته‌شده اشاره کرد. این مشکل در افرادی رخ می‌دهد که روکش پروتز آنها به خوبی و به‌طور دقیق تراشیده نشده باشد. در این شرایط دندان‌های کاشته‌شده با دندان‌های طبیعی کناری هم‌سطح و هم‌ردیف نبوده و باعث گیرکردن موادغذایی می‌شوند. ادامه این روند باعث پوسیدگی دندان‌ها خواهد شد.

عوارض غیرطبیعی ایمپلنت

چگونه از بروز عوارض ایمپلنت دندان جلوگیری کنیم؟

بسیاری از افرادی که به‌دنبال انجام جراحی کاشت دندان هستند، همواره این سوال را می‌پرسند که چگونه می‌توان از بروز عوارض ناشی از جراحی ایمپلنت جلوگیری کرد. در ابتدای این مطلب به‌طور مفصل به این سوال و دغدغه شما پاسخ دادیم، اما برای کمک‌به کاهش و مدیریت استرس شما برای انجام این عمل جراحی، بهتر است این موارد را نیز برای تجربه عملی موفق به خاطر بسپارید:

  • تمام جلسات معاینه و قرار ملاقات‌هایی که پزشک قبل و بعد از جراحی ایمپلنت برای شما مقرر کرده است را بروید تا در زمان مناسب ویزیت و معاینه شوید.
  • نکات مراقبت از ایمپلنت را قبل و بعد از جراحی، رعایت کنید.
  • در صورتی که به مصرف مشروبات الکلی و سیگار عادت دارید، باید مصرف آنها را حداقل تا 3 ماه بعد از جراحی کاشت دندان، متوقف کنید.
  • برای کمک‌به تقویت و استحکام استخوان و عضلات فک، از رژیم غذایی مناسب و مکمل‌های کلسیم استفاده کنید.
  • رعایت نکات بهداشتی درباره سلامت دهان و دندان را به‌هیچ عنوان فراموش نکنید.
  • عادت‌های بد و مضر مانند دندان قروچه، استفاده از وسایل نوک تیز برای تمیزکردن دندان و… را کنار بگذارید.

 

عوارض انجام ایمپلنت دندان توسط افراد غیر متخصص

در برخی موارد ممکن است عوارض ایمپلنت دندان به این دلیل باشد که شما به افراد غیرمتخصص در این زمینه مراجعه کرده و به مهارت آنها در زمینه عمل کاشت دندان اعتماد کرده‌اید. این تصمیم می‌تواند تاثیر زیادی در بروز مشکلات و ناراحتی‌های غیرقابل جبران بعد از عمل ایمپلنت دندان، داشته باشد، ازجمله:

  • مشکلات سینوسی
  • آسیب جدی به اعصاب فک
  • شل‌شدن، لق‌شدن و در نهایت کنده‌شدن و افتادن ایمپلنت
  • آسیب جدی به استخوان فک

سخن پایانی

ایمپلنت دندان یکی از روش‌های رایج و محبوب برای کاشت دندان است که در زیبایی چهره و لبخند شما تاثیر زیادی دارد. از آنجایی که کاشت دندان از طریق روش جراحی و به‌صورت کاملا تهاجمی انجام می‌شود، ممکن است با برخی عوارض کوتاه‌مدت و بلندمدت مواجه شوید. عوارض ایمپلنت دندان در بیشتر موارد، طبیعی، معمول و موقت است که بهتر است برای کمک‌به تسریع روند بهبودی خود با پزشک خود همکاری کنید. اگر قصد دارید ایمپلنت انجام دهید و درعین حال نگران عوارض ناشی از آن هستید، نگران نباشید، چراکه با رعایت نکات مطرح شده در این مطلب می‌توانید از بروز عوارض جدی و نگران‌کننده کاشت دندان جلوگیری کنید.

دیدگاه و پرسش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو کردن