کلینیک دندانپزشکی لبخند سپید
جستجو کردن
برای مشاوره ۰۲۱۷۷۹۳۸۲۸۱

ایمپلنت دیجیتالی چیست؟

خانه > ایمپلنت دیجیتالی چیست؟
ایمپلنت دیجیتالی چیست؟

محتوای جدول

ایمپلنت دیجیتالی از به‌روزترین و جدیدترین روش‌های جراحی ایمپلنت دندان است که برای کاشت دندان از پیشرفته‌ترین فناوری‌ها استفاده می‌کند. جالب است بدانید که هرچه در کاشت ایمپلنت از تجهیزات به‌روزتر و مجهزتر استفاده شود، شرایط بیمار راحت‌تر و زمان بهبود او کمتر خواهد بود. به‌طور کلی روش کاشت دندان دیجیتالی نسبت‌به درمان‌های اولیه و سنتی ایمپلنت، برتری‌هایی دارد و به همین دلیل با استقبال زیادی نیز مواجه شده است. اگر قصد دارید دندان‌های خود را ایمپلنت کنید و درعین حال از پیچیدگی جراحی، دوران زیاد نقاهت و عوارض احتمالی آن ترس دارید، بهتر است پیش از هر تصمیمی، با جدیدترین روش ایمپلنت دندان یا همان کاشت دندان دیجیتالی که در این مطلب به آن می‌پردازیم، آشنا شوید.

معرفی روش ایمپلنت‌ دیجیتالی

همان‌‌طور که می‌دانید، ایمپلنت یکی از درمان‌های پرطرفدار برای کاشت دندان محسوب می‌شود که باید برای رسیدن‌به بهترین نتیجه به سراغ دندانپزشک‌های مجرب، متخصص و ماهر در زمینه کاشت ایمپلنت بروید. بررسی‌های نشان می‌دهد که بیش از98 درصد از جراحی‌های کاشت دندان با موفقیت همراه بوده و مشکلی برای بیمار ایجاد نشده است. اما اگر در هر کدام از مراحل ایمپلنت دندان اشتباهی صورت گیرد، بدون شک باید در انتظار عوارض ناشی از آن باشید. در روش ایمپلنت دیجیتالی از به‌روزترین فناوری‌ها استفاده می‌شود و همین امر در کاهش میزان اشتباه و خطای این نوع جراحی موثر است.

در روش کاشت دندان دیجیتالی از عکس‌های سه‌بعدی برای بررسی دقیق موقعیت و شرایط عصب و استخوان فک استفاده می‌شود. شبیه‌سازی موقعیت کامل فک شما با فناوری‌های سه‌بعدی به پزشک این امکان را می‌دهد که مراحل حساس مانند برش و کاشت را با دقت بسیار بالایی انجام داده و ریسک جراحی ایمپلنت و خونریزی ناشی از آن را کاهش دهد.

علاوه‌بر موارد ذکر شده، در روش کاشت دندان دیجیتالی با استفاده از سرجیکال گاید که به آن راهنما نیز می‌گویند، ایمپلنت را در بهترین و مناسب‌ترین موقعیت قرار می‌دهند، بدون اینکه کوچکترین آسیبی به عصب و بافت لثه‌ها وارد شود. امکان کاشت دندان با حداقل میزان برش با روش ایمپلنت دیجیتالی، در کاهش عوارضی مانند درد، التهاب و خونریزی نقش داشته و دوران بهبود شما نیز کوتاه‌تر خواهد بود.

 

مزایای ایمپلنت دیجیتالی

استفاده از فناوری‌ها و تجهیزات نوین در روش کاشت دندان دیجیتالی، مزایای بسیار زیادی به‌همراه دارد، ازجمله:

  • تجربه تورم، التهاب و درد کمتر
  • کاهش قابل توجه میزان خونریزی ناشی‌از جراحی
  • تجربه دوران نقاهت کمتر
  • عدم نیازبه بخیه
  • افزایش درصد موفقیت عمل در این روش
  • کاهش خطرات و عوارض احتمالی
  • امکان موقعیت‌یابی دقیق‌تر و جزیی‌تر
  • کاهش چشم‌گیر زمان عمل کاشت دندان
  • پیشگیری از تحلیل استخوان فک بعد از اتمام کاشت ایمپلنت
  • امکان صرف غذای طبیعی و معمولی بلافاصله بعد از جراحی ایمپلنت
  • امکان پیگیری و انجام فعالیت‌های روزمره بلافاصله بعد از جراحی ایمپلنت
  • کاهش عوارض کلی و رایج بعد از جراحی ایمپلنت به‌دلیل عدم برش لثه
  • کاهش تعداد جلسات چکاپ و ویزیت به 3 جلسه
  • حفظ لثه بین دندانی که در زیبایی تاثیر زیادی داشته و درعین حال مانع از گیرکردن باقی‌مانده غذا در اطراف دندان‌های کاشته‌شده می‌شود.

 

لبخند ایمپلنت دیجیتالی ایمپلنت دیجیتالی چیست؟

 

نحوه ایمپلنت دیجیتال

اگر قصد دارید روش کاشت دندان دیجیتالی را برای جایگزینی دندان‌های از دست رفته خود انتخاب کنید، بهتر است با پروسه انجام این عمل آشنا باشید. مراحل ایمپلنت دیجیتالی با جمع‌آوری اطلاعات و داده‌های مختلف درباره شرایط استخوان فک و بافت لثه شما آغاز می‌شود. برای این کار ابتدا باید از زوایای مختلف فک شما، عکس‌های مخصوص گرفته شود تا به این شکل موقعیت نواحی تحت جراحی به‌خوبی بررسی و شناسایی شود. بعد از این مرحله پزشک شما را برای گرفتن عکسcbct  ارجاع می‌دهد تا به واسطه آن قطر و میزان تراکم استخوان مشخص شود. این عکس به دندانپزشک در تشخیص این موضوع که آیا استخوان فک شما آمادگی کاشت پایه ایمپلنت را دارید یا خیر، کمک می‌کند. در صورتی که تراکم استخوان فک شما برای کاشت دندان کم باشد، باید عمل پیوند استخوان انجام دهید.

در مرحله بعد با اسکنر سه‌بعدی یک نسخه کامل شامل مشخصات دندان و بافت نرم دهان تهیه می‌شود تا جراحی کاشت دندان دیجیتال با بررسی تمام جزئیات انجام شود. همچنین اطلاعات به دست آمده از اسکنر سه‌بعدی در تهیه سرجیکال گاید نیز کاربرد دارد.

پزشک شما با اطلاعات و تجهیزاتی که در دست دارد، در لثه شکاف کوچکی ایجاد کرده تا به استخوان ناحیه موردنظر دسترسی پیدا کند. برای کاشت پایه ایمپلنت، یک سوراخ کوچک در استخوان فک ایجاد می‌شود. برخلاف جراحی ایمپلنت سنتی، پس از کاشت پایه ایمپلنت نیازی به بخیه زدن لثه وجود ندارد، زیرا برش ایجاد شده در روش ایمپلنت دیجیتالی به قدری کوچک است که به صورت خودبه‌خودی ترمیم می‌شود. برای جوش خوردن پایه ایمپلنت به استخوان فک باید زمانی حدود 8 الی 12 هفته را درنظر بگیرید. پس از آنکه دندانپزشک تشخیص داد که پایه ایمپلنت به خوبی به استخوان فک شما جوش خورده است، مرحله اتصال اباتمنت و نصب روکش ایمپلنت انجام می‌شود.

مراحل کاشت دندان به روش دیجیتال در یک نگاه:

  • معاینه و عکس‌برداری
  • اسکن سه‌بعدی از داخل دهان
  • طراحی اولیه
  • تولید گاید و قطعات پروتزی
  • خالی کردن ریشه دندان
  • کاشت ایمپلنت دندان
  • کاشت اباتمنت و روکش ایمپلنت

 

ایمپلنت دیجیتالی برای چه کسانی مناسب است؟

یکی از مهم‌ترین فاکتورها در انجام ایمپلنت دندان، توجه به سن بیمار است. به‌طور کلی محدودیت سنی برای کاشت دندان وجود ندارد و این روش درمانی برای تمام افرادی که دارای شرایط مساعد از نظر استخوان فک هستند، انجام می‌شود. اما باید بدانید که یکسری عوامل در شکست جراحی کاشت دندان موثر بوده و بیمار را با مشکلات مختلفی مواجه می‌کند. در این میان ایمپلنت دیجیتال برخی محدودیت‌های ایمپلنت معمولی را پشت سر گذاشته و امکان کاشت دندان را برای تمام افراد حتی با شرایط خاص، فراهم کرده است. به‌عنوان مثال انجام ایمپلنت‌های معمولی برای افراد سیگاری، بیماران دیابتی و کسانی که تحت پرتودرمانی هستند تجویز نمی‌شود، این درحالی است که کاشت دندان به روش دیجیتال، داشتن دندان‌هایی زیبا و مرتب را برای این افراد نیز میسر کرده است. کاشت ایمپلنت‌های دیجیتال برای این افراد مناسب است:

  • افراد سیگاری
  • بیماران دیابتی
  • افرادی که عرض استخوان آن‌ها خیلی کم بوده و برای ایمپلنت به عمل پیوند استخوان وسیعی نیاز دارند.
  • افرادی که ارتفاع استخوان آن‌ها کم بوده و به جراحی جابجایی عصب به‌صورت پیشرفته نیاز دارند.
  • افرادی که به روکش فوری نیاز دارند.
  • افرادی که از جراحی کاشت دندان می‌ترسند.

 

تصاویر ایمپلنت دیجیتالی ایمپلنت دیجیتالی چیست؟

 

قیمت ایمپلنت دندان دیجیتالی چقدر است؟

به‌طور کلی هزینه ایمپلنت‌های دیجیتالی به‎دلیل استفاده از تجهیزات پیشرفته و همچنین نیاز به تخصص دندانپزشک برای انجام این نوع جراحی، نسبت‌به ایمپلنت‌های سنتی، بیشتر است. باید بدانید که این قیمت به‌طور میانگین درنظر گرفته شده است و قیمت واقعی و نهایی هر واحد از ایمپلنت‌های دیجیتال به عوامل و فاکتورهای مختلفی بستگی دارد. به‌عنوان مثال کیفیت و جنس روکش ایمپلنت نقش تعیین کننده‌ای در قیمت آن دارد. همچنین نوع روکش و جراحی‌های جانبی مانند عمل پیوند استخوان نیز قیمت ایمپلنت را تغییر خواهند داد. فاکتورهای مهم و اصلی که در بالا بودن قیمت ایمپلنت دیجیتالی تاثیر دارد، شامل این موارد است:

  • برای طراحی گاید و قطعات پروتزی به نیروهای ماهر و حرفه‌ای نیاز است.
  • تعداد محدودی از متخصصان ایمپلنت، از روش کاشت دندان دیجیتال استفاده می‌کنند.
  • ایمپلنت‌های دیجیتالی با استفاده از دستگاه‌های فوق پیشرفته و به‌روز، طراحی و ساخته می‌شوند.
  • این روش کاشت دندان به تخصص، دانش و تجربه زیادی نیاز دارد.
  • طراحی ایمپلنت‌های دیجیتال و قطعات جانبی آن با دقت بالا انجام می‌شود و متریال آن نیز نسبتا گران است.
  • متریال و تجهیزات ایمپلنت‌های دیجیتالی از خارج از کشور وارد شده و شامل ارز دولتی نمی‌شود.

 

ویزیت دکتر ایمپلنت دیجیتالی چیست؟

 

 

تفاوت ایمپلنت دیجیتال و معمولی

برای آشنایی بیشتر با ایمپلنت‌های دیجیتالی بهتر است تفاوت‌هایی که این روش با ایمپلنت سنتی دارد را نیز بدانید. روش کاشت دندان دیجیتال از جهات مختلف مانند زمان لازم برای تکمیل پروسه کاشت دندان، روش جراحی و مزایا و معایب با روش‌های جراحی معمول متفاوت است، به این شکل که:

  • برای انجام ایمپلنت‌های دیجیتالی به جراحی‌های دردناک، پیچیده و با عوارض زیاد نیاز نیست.
  • این روش به دلیل استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته دندانپزشکی و روش‌های به‌روز جراحی، به‌طور چشم‌گیری روبه افزایش است.
  • جراحی کاشت دندان سنتی به چند جلسه درمان نیاز دارد که شامل جراحی اصلی و مرحله بخیه زدن برش‌های لثه است.
  • جراحی ایمپلنت‌های دیجیتال بلافاصله بعد از کشیدن دندان‌ها انجام می‌شود. این امر در کاهش زمان لازم برای تکمیل پروسه کاشت دندان موثر است.
  • مراحل کاشت دندان دیجیتال نسبت‌به روش جراحی سنتی، با سرعت زیادی انجام می‌شود.

 

 

طول درمان کوتاه تر ایمپلنت دیجیتال نسبت به روش سنتی

در میان تفاوت‌های زیاد روش جراحی کاشت دندان دیجیتال با روش سنتی و معمول، بیشترین توجهات به طول درمان هر کدام از دو روش درمانی است. همان‌طور که می‌دانید پروسه تکمیل فرآیند کاشت دندان معمول و رایج، ماه‌ها طول می‌کشد، به این معنی که دوران نقاهت کاشت دندان زیاد است که ممکن است روال زندگی شما را تحت تاثیر قرار دهد. به همین دلیل خیلی از افرادی که مشغله زیادی دارند و یا از طول درمان ایمپلنت‌های سنتی ترس و استرس دارند، ترجیح می‌دهند از روش‌های کم دردسر مانند ایمپلنت‌های دیجیتالی استفاده کنند. دوره درمان کاشت دندان به روش سنتی به 4 ماه زمان نیاز دارد، در حالی که در روش کاشت دندان دیجیتالی، دوره بهبودی شما 5 الی 7 روز خواهد بود.

همچنین کاشت دو ایمپلنت به روش سنتی زمانی بالغ‌بر 130 دقیقه را شامل می‌شود، اما انجام دو ایمپلنت به روش دیجیتال، فقط 20 دقیقه طول می‌کشد. با توجه‌به موارد گفته شده، طبیعتا دوره بهبودی این دو روش نیز با یکدیگر متفاوت خواهد بود و در روش ایمپلنت دیجیتالی عوارض کمتری در مدت زمان کمی خواهید داشت.

 

درد ناشی از ایمپلنت دیجیتال کمتر از روش سنتی است

یکی دیگر از مهم‌ترین تفاوت‌های این دو روش کاشت دندان، مربوط‌به دردی است که برای بیماران به‌همراه دارند. از آنجایی که در روش دیجیتال، تکنیک‌های پیشرفته و به‌روز رادیوگرافی نقش اصلی را ایفا می‌کنند، جراحی کاشت دندان با دقت زیاد و برش کمتر انجام می‌شود. همچنین با تصاویر سه‌بعدی که از ساختار فک بیمار گرفته می‌شود، کاشت پایه ایمپلنت در نقاطی صورت می‌گیرد که بیشترین تراکم استخوان وجود دارد. کاشت دندان متناسب با ویژگی‌های استخوان فک و ساختار و بافت لثه، به این معنی است که جراحی با کمترین عوارض مانند درد، خونریزی، تورم و التهاب انجام می‌شود.

در مقابل در جراحی کاشت دندان به روش سنتی، برای کاشت پایه ایمپلنت، برش عمیقی در لثه ایجاد شده که در نهایت به بخیه نیاز دارد. همین امر در احساس درد بیشتر و طولانی‌تر موثر بوده و بیماران را به سمت کاشت ایمپلنت به روش دیجیتال سوق می‌دهد.

 

سخن پایانی

با پیشرفت تکنولوژی در حرفه دندانپزشکی، شاهد رواج روش جدیدی از کاشت دندان به نام ایمپلنت دیجیتالی هستیم. این روش با مزیت‌های زیادی که دارد، روز‌به‌روز محبوب‌تر و پرطرفدارتر شده و به‌عنوان درمانی ایده‌آل برای جایگزینی دندان‌های از دست رفته محسوب می‌شود. ایمپلنت‌های دیجیتال بسیاری از محدودیت‌های روش سنتی را پشت سر گذاشته و دوره نقاهت و طول درمان بسیار کمتری دارد. اگر قصد انجام ایمپلنت را دارید، بهتر است پیش از هر اقدامی با این روش درمان آشنا شده و برای داشتن دندان‌هایی سالم، زیبا و درخشان آگاهانه دست به انتخاب بزنید.

دیدگاه و پرسش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو کردن