کلینیک دندانپزشکی لبخند سپید
جستجو کردن
برای مشاوره ۰۲۱۷۷۹۳۸۲۸۱

با لمینت سرامیکی، لبخندی زیبا

خانه > با لمینت سرامیکی، لبخندی زیبا
مزایا و معایب لمینت سرامیکی

محتوای جدول

لبخند زیبا یکی از آرزوهای هر انسانی است اما اگر دندان‌های سالم نداشته باشید، لبخند شما هرگز زیبا نخواهد بود. طبیعی است که در گذر زمان، دندان‌های اصلی آسیب ببینند، خراب شوند، بپوسند و از بین بروند. برای درمان تمامی این مشکلات و حفظ ظاهر دندان‌ها، روش درمانی لمینت سرامیکی توصیه شده و بسیار موثر است.

این درمان دارای ظاهری طبیعی است و طول عمر بالایی دارد. ممکن است هزینه این ترمیم مقداری زیاد باشد اما به دلیل تاثیر بالایی که دارد همچنان با ارزش است. مطالب موجود در ادامه متن، شما را با این روش آشنا خواهد کرد.

معرفی لمینت سرامیکی و کاربردهای مهم آن

یکی از انواع روش‌های درمانی در زمینه‌‌ دهان و دندان، لمینت‌ها هستند. لمینت سرامیکی یکی از پرمصرف‌ترین عضوها از اعضای این گروه‌ است که امروزه طرفداران زیادی دارد. این لمینت از سرامیک ساخته شده و بسیار نازک و ظریف است؛ همچنین سطح بیرونی آن به دندان طبیعی بسیار شباهت دارد. نصب این لایه نازک بر روی دندان آسان است و تنها لازم است مقدار کمی از سطح دندان طبیعی تراشیده شود.

از این لمینت برای رفع مشکلات سطحی دندان‌ها از جمله بد رنگ شدن، کج بودن یا شکستگی‌های جزئی، زیباتر شدن لبخند و… استفاده می‌کنند. این درمان اغلب جنبه زیبایی هم دارد؛ علاوه‌بر آن تاثیر مثبتی در افزایش اعتماد به نفس بیمار نیز خواهد داشت. نکته مهمی که باید راجب این روش بدانید این است که اگر دندان شما آسیب جدی داشته باشد یا آسیب وارده در دندان عمیق باشد، امکان استفاده از لمینت برای شما وجود نخواهد داشت.

مزایا و معایب استفاده از لمینت سرامیکی

تمام روش‌های درمانی در کنار مزایای ویژه‌ای که دارند، اغلب دارای معایبی نیز هستند. لمینت سرامیکی یکی از بهترین روش‌های درمانی در موضوع دندان است، اما این روش نیز مانند دیگر روش‌ها دارای معایبی است. در ادامه ابتدا راجب مزایای این روش صحبت کرده و پس از آن معایب لمینت دندان را هم عنوان خواهیم کرد.

مهم‌ترین مزیت لمینت، اصلاح ظاهر دندان‌ها است. این روش، تمام مشکلات ظاهری دندان ازجمله کج بودن، شکستگی‌ها، زرد شدن دندان، لکه‌های سطحی، فاصله کم یا زیاد بین دندان‌ها و… را رفع خواهد کرد؛ بدین ترتیب لبخندی زیبا یکی از فواید اصلی آن محسوب می‌شود.

به‌دلیل نازک بودن لمینت، بیمار هیچگونه سنگینی بر روی سطح دندان خود احساس نخواهد کرد؛ همچنین ظریف بودن لمینت سرامیکی باعث شده تا ظاهر این درمان تا حد قابل قبولی شبیه دندان‌های اصلی فرد باشد.

لمینت‌ها اغلب طول عمر قابل قبولی دارند و در ‌طی مدتی که بر روی دندان‌های بیمار هستند، دچار تغییر رنگ نخواهند شد. در این روش نیازی به ازبین‌بردن سطح دندان نخواهد بود؛ در واقع این درمان جزء مواردی قرار می‌گیرد که برای بدن آسیبی ندارند.

در ادامه توضیحات، لازم است تا با معایب این روش محبوب نیز آشنا شوید. متاسفانه باید بدانید که بعد از نصب لمینت دندان، امکان اصلاح یا تغییر آن به هیچ عنوان وجود نخواهد داشت. تنها کاری که شما می‌توانید در مواقع ضروری انجام دهید، استفاده از یک لمینت جدید است.

تراشیدن دندان‌ها در این روش امکان حساسیت در آن‌ها را افزایش می‌دهد؛ در نتیجه ممکن است بعد از انجام لمینت، در هنگام مصرف مواد خیلی داغ یا خیلی سرد دچار درد در ناحیه ترمیم شده و دهان خود شوید؛ علاوه‌براین، فرآیند ساخته شدن لمینت سرامیکی اغلب به مدت زمان زیادی نیاز دارد؛ این موضوع احتمال اذیت شدن بیمار را افزایش خواهد داد.

بعد از انجام لمینت دندان، باید این نکته مهم را بدانید که این روش ترمیمی مشابه دندان طبیعی است؛ در نتیجه تمام مراقبت‌های یک دندان واقعی را لازم دارد. لمینت نیاز به شستشوی دقیق و مداوم دارد؛ همچنین این لایه نازک رنگ پذیری بالایی نیز دارد؛ به همین دلیل مصرف مواد غذایی رنگی بعد از انجام این درمان اغلب ممنوع است. ناگفته نماند، اگر لمینت تغییر رنگ دهد، امکان اصلاح آن وجود نخواهد داشت.

در انجام روش‌های درمانی در ناحیه دندان، مهارت و توانایی پزشک یک مسئله بسیار مهم و جدی است. اگر پزشک معالج شما مهاارت و تخصص مناسب برای انجام لمینت سرامیکی را نداشته باشد، در گام اول ممکن است دندان طبیعی شما دچار آسیب جدی شده و از بین برود. در گام بعدی احتمال بروز عوارض لمینت در شما، به شدت افزایش خواهد یافت؛ همچنین ممکن است ترمیم دندان شما نیز به‌‌طور کلی انجام نشود.

 

مزایا و معایب لمینت سرامیکی

 

مهم‌ترین مراقبت‌های بعد از انجام لمینت

بعد از ترمیم دندان‌ها به وسیله لمینت سرامیکی ، مراقبت‌هایی وجود دارد که انجام دادن آنها می‌تواند به حفظ سلامت دندان شما بسیار کمک کند. این مراقبت‌ها در این زمینه اغلب جدی بوده و لازم است که به‌طور دقیق انجام شود. در ادامه شما را با این موارد مهم، آشنا خواهیم کرد.

دندان در روزهای اول به مراقبت اساسی‌تر نیاز دارد.

بعد از انجام لمینت دندان، دندان‌ها تا چند روز آسیب‌پذیر خواهند شد. در این شرایط مراقبت بیشتر از دندان‌ها به آن‌ها کمک خواهد کرد که هرچه زودتر به شرایط معمولی خود بازگردند؛ همچنین این مراقبت‌ها باعث افزایش طول عمر لمینت نیز خواهند شد. در این زمان مصرف مواد سخت و محکم به شدت ممنوع است. تورم ، درد و یا مواردی از این قبیل، بسیار عادی است و بعد از گذشت چند روز رفع خواهند شد.

بهداشت دهان و دندان باید رعایت شود.

دندان‌های ترمیم شده حتی از دندان‌های طبعی فرد حساس‌تر هستند و زودتر از بین می‌روند؛ به‌همین دلیل رعایت بهداشت برای آن‌ها، امری حیاتی است. استفاده از مسواک حتما باید به‌طور مرتب انجام شود و از نخ دندان نیز نباید غافل شوید.

غذاهای سخت و رنگ‌دار را حذف کنید.

لمینت سرامیکی بسیار نازک است؛ بنابراین به وسیله خوراکی‌های سخت به راحتی ترک خورده یا از بین خواهد رفت. در هنگام مصرف مواد محکم و خشن، با دندانتان ملایم باشید و تا می‌توانید این مواد را مصرف نکنید. امکان تغییر رنگ لمینت کم است اما زمانی که در مجاورت مواد رنگی قرار گیرد به سرعت تغییر رنگ داده و خراب خواهد شد؛ در نتیجه مصرف موادی مانند قهوه یا چای که باعث زرد شدن لمینت سرامیکی می‌شوند را ممنوع کنید.

مصرف سیگار یا نوشیدنی‌های الکلی را محدود کنید.

لازم است بدانید مواد موجود در سیگار یا نوشیدنی‌های الکلی به دندان‌ها آسیب می‌رسانند. این مواد باعث دعوت باکتری‌ها به سمت دندان شده؛ درنهایت در گذر زمان، علاوه بر ظاهر دندان‌ها، عمق آن‌ها را نیز خراب کرده و ایجاد مشکل می‌کنند. اگر به دنبال حفظ سلامت دندان‌های ترمیم شده و افزایش طول عمر آن‌ها هستید، لازم است مصرف موادی مانند سیگار را محدود کنید.

عادت‌های خود را اصلاح کنید.

تمامی انسان‌ها عادت‌هایی دارند که همواره درحال انجام آن‌ها هستند. برخی از این عادت‌ها برای سلامت لمینت سرامیکی مضر هستند و برخی دیگر ممکن است به سلامت دندان‌ها کمک کنند. برای مثال لازم است تا به‌طور دقیق و منظم جهت بررسی دهان و دندان، به متخصص مراجعه کنید؛ همچنین اگر عادت دارید که دندان‌هایتان را بر روی هم بفشارید، باید این عادت را حذف کنید. بهبود سبک زندگی می‌تواند تا حد زیادی به حفظ سلامت شما کمک کند.

 

سرامیکی

 

سخن پایانی

لمینت سرامیکی یک روش درمانی محبوب در دنیای دهان و دندان است. در مطلب فوق به معرفی این روش و کاربردی که برای دندان‌ها دارد پرداختیم. سپس با مزایا و معایب لمینت دندان آشنا شدیم و دانستیم مراقبت‌هایی وجود دارد که استفاده از آن‌ها ضامن سلامت ترمیم دندان خواهد بود.

اگر در مراقبت از دندان‌های طبیعی خود دقیق نبوده‌اید، هم‌اکنون می‌توانید با راهکارهایی دندان جدیدی داشته باشید اما به یاد داشته باشید مراقبت نکردن از این جایگزین‌ها، هم هزینه شما را از بین می‌برد و هم ممکن است باعث شود تا امکان استفاده مجدد از روش‌های درمانی را، نداشته باشید.

دیدگاه و پرسش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو کردن