کلینیک دندانپزشکی لبخند سپید
جستجو کردن
برای مشاوره ۰۲۱۷۷۹۳۸۲۸۱

مراحل ایمپلنت دندان فک بالا و پایین

خانه > مراحل ایمپلنت دندان فک بالا و پایین
مراحل ایمپلنت دندان فک بالا و پایین

محتوای جدول

نحوه تغذیه و سبک زندگی متفاوتی که بین حال و گذشته تعریف می‌شود، سبب شده تا افراد در سنین مختلف نیاز به ایمپلنت دندان فک بالا و پایین پیدا کنند. در این راستا باید گفت شیوه‌های متنوعی برای جایگزینی دندان‌ها در نظر گرفته شده؛ اما ایمپلنت به عنوان یکی از بهترین گزینه‌ها مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد. از این رو در ادامه قصد داریم با ارائه توضیحات بیشتر نسبت به مراحل، روند درمان و فاکتورهای مربوط به تعداد ایمپلنت مورد نیاز، شما را با این سبک پرطرفدار پروتز دندانی آشنا کنیم.

مراحل ایمپلنت فک بالا و پایین

به منظور انجام ایمپلنت دندان فک بالا و پایین، با توجه به شرایط بیمار و برخی فاکتورهای ویژه‌، اقداماتی در یک ساختار مرحله‌ای مطرح می‌شود. هر یک از این مراحل را می‌توان در قالب یک جلسه مورد بحث و بررسی قرار داد که یک بازه نسبتا طولانی را به خود اختصاص می‌دهند. به طوری که لازم است برای هر مرحله، به طور جداگانه به دندانپزشک مراجعه شود. مراحلی که در ادامه مطرح شده، به ترتیب شامل جلساتی هستند که در دوره ایمپلنت تعریف می‌شود:

  1. مشاوره و معاینه
  2. پیوند استخوان
  3. قرار گرفتن فیکسچر ایمپلنت در لثه با جراحی
  4. قرار دادن اباتمنت
  5. قالبگیری از دندان
  6. قرار دادن تاج یا روکش

در هر یک از این جلسات، با توجه به میزان فعالیت و رسیدگی‌ که لازم است روی دندان‌ها اعمال شود، بازه زمانی متفاوتی تعریف می‌شود‌. به علاوه بین جلسات، با در نظر داشتن روند نتیجه‌گیری از هر جلسه، بازه زمانی به خصوصی تعریف می‌شود. به عنوان مثال زمان معمول برای ادغام استخوان ایمپلنت دندان 4-6 ماه است! در نتیجه بین مرحله قرار گرفتن فیکسچر ایمپلنت در لثه با جراحی و قرار دادن اباتمنت، می‌توان حدود 4-6 ماه زمان تعریف کرد.

زمان بهبودی ایمپلنت دندان

فاکتورهای متنوعی سبب می‌شوند تا سرعت و بازه زمانی مربوط به بهبودی بیمار پس از ایمپلنت دندان فک بالا و پایین، در نوسان باشد. در صورتی که فرد مراجعه کننده با بیماری‌های دیگری درگیری داشته باشد، نیاز به صرف بازه زمانی بیشتری برای درمان و نتیجه‌گیری پیدا می‌کند. در حقیقت برخی در بازه زمانی چند ماهه بهبود پیدا می‌کنند و در مقابل عده‌ای نیاز به مدت زمانی بیش از 6 ماه دارند.

در این حالت باید گفت فاکتورهایی چون سرعت بهبودی دهان، وضعیت سلامتی و میزان بهبودی بیمار، تعداد محل‌های کاشت دندان با ایمپلنت، نوع دندان‌های خاصی که باید جایگزین شوند و مواردی از این دست، می‌توانند در قالب عوامل موثر برای تعریف بازه زمانی مورد نیاز جهت بهبودی ایمپلنت دندان تحت بررسی قرار بگیرند‌. به هر حال برای داشتن لبخندی زیبا همراه با اعتماد به‌ نفس، باید به بهبود شرایط دندان‌های خود فرصت بدهید.

تعداد پروتزهای مورد نیاز برای فک بالا و پایین

پروتزهای متصل به فک بالا معمولاً به حداقل چهار ایمپلنت نیاز دارند، به طوری که بسته به ساختار فک و نیازهای بیمار، می‌توان بین 4 الی 8 ایمپلنت را در نظر گرفت؛ در حالی که حداقل تعداد ایمپلنت لازم برای محکم کردن پروتز روی فک پایین تقریباً دو ایمپلنت است. هر چند می‌توان گفت همان نیاز به حدود 4 الی 8 ایمپلنت مطرح خواهد بود. در هر صورت تعریف تعداد مورد نیاز برای ایمپلنت دندان فک بالا و پایین، می‌تواند بسته به شرایط بیمار و وظیفه فک متفاوت باشد.

می‌توان گفت با توجه به ساختار پایه ایمپلنت‌ها برای قرارگیری پروتزهای دندانی، امکان نصب طبیعی پروتزها مطرح خواهد بودن. در نتیجه تعیین تعداد دقیق ایمپلت‌ها، به واسطه پزشک صورت می‌گیرد تا فاکتورهایی چون وضعیت دندان‌های بیمار، سلامت عمومی و سایر عوامل مربوطه، در انتخاب تعداد مناسب موثر واقع شود. با این حال در ادامه برخی فاکتورهای موثر در تعیین تعداد ایمپلنت‌های دندانی مورد بحث و بررسی قرار گرفته شده است:

 

ساختار و فضای دهان بیمار

افراد بسته به پارامترهای ژنتیکی و عوامل مختلف دیگر، از ساختار منحصربه‌فردی برای فضای دهان خود برخوردار هستند؛ با توجه به همین مسئله می‌توان گفت که محدوده فضای دهان شما، سبب تعریف نیاز به تعداد خاصی از ایمپلنت می‌شود. به علاوه این فاکتور می‌تواند در شیوه ایمپلنت هم موثر واقع شود.

 

وضعیت سلامت عمومی

گاها افرادی که برای انجام ایمپلنت مراجعه می‌کنند، با بیماری‌هایی چون بیماری‌های قلبی، دیابت و عفونت‌های مزمن سروکار دارند؛ در چنین مواردی، می‌توان گفت روند بهبود و فرآیند ترمیم متفاوت خواهد بود و بازه زمانی متناسبی را با توجه به شرایط بیمار، تعریف خواهد کرد‌. از این رو ممکن است نیاز باشد با کارگذاری ایمپلنت‌های بیشتر، درصد موفقیت درمان را افزایش داد.

نیازهای تابعی و ظاهری

از دیگر فاکتورهایی که روی تعداد ایمپلنت دندان فک بالا و پایین تاثیر می‌گذارد؛ می‌توان به نیازهای ظاهری افراد اشاره کرد. با توجه به اینکه افراد به طور متفاوتی از فک خود استفاده می‌کنند و تغذیه آن‌ها با یکدیگر تفاوت دارد، ممکن است نیاز باشد تعداد ایمپلنت‌ها را متناسب با فعالیت فک افراد در نظر گرفت.

 

ایمپلنت دندان فک بالا و پایین چه مزایایی دارد؟

جدا از هر آنچه که تا اینجا در رابطه با مراحل ایمپلنت، زمان بهبودی و یا فاکتورهای موثر بر تعداد ایمپلنت‌های دندانی گفته شد، می‌توان مزایای بسیاری را در رابطه با این سبک ترمیم دندانی تعریف کرد. برخی از بارزترین مزیت‌های ایمپلنت، شامل مواردی است که در ادامه به طور کلی مطرح شده است:

– ایمپلنت دندان به عنوان یک جایگزین دائمی عمل می‌کند. از این رو در راستای تعریف عملکرد و ساختار طبیعی برای ایمپلنت، نسبت به استحکام و ثبات آن توجه ویژه‌ای شده است؛ به همین دلیل زود از بین نمی‌رود.

– کارایی ایمپلنت به نسبت دیگر شیوه‌های پروتز دندانی، بیشتر بوده و در انجام فعالیت‌هایی چون خوردن و صحبت کردن، مانعی ایجاد نمی‌کند. به همین دلیل افراد اعتماد به نفس بیشتری به واسطه ایمپلنت کسب می‌کنند.

– از دیگر نکات مثبت و در واقع مزایایی که برای ایمپلنت مطرح می‌شود، زیبایی ظاهری آن است. در واقع با توجه به اینکه ایمپلنت به شکل طبیعی‌تری اجرا می‌شود، می‌تواند گزینه بهتری برای جایگزینی دندان‌های از دست رفته باشد. ناگفته نماند که همین فاکتور سبب شده تا افراد بتوانند از ایمپلنت در جوانی و سنین پایین هم استفاده کنند و نگرانی از بابت ظاهر ایمپلنت نداشته باشند.

– ایمپلنت یک شیوه ایمن بدون نیاز به تراشیدن دندان‌های همسایه بوده و برای هر تعداد واحد دندانی به طور پراکنده، قابل اجراست. در نتیجه محدودیتی برای افراد تعریف نمی‌کند.

– ایمپلنت با تحت فشار قرار دادن استخوان فک در ناحیه آسیب دیده، سبب حفظ سلامت استخوان فک می‌شود؛ در این حالت باید گفت روند جذب استخوان را تقویت می‌کند.

– سهولت در مراقبت هم می‌تواند از دیگر مزایایی باشد که در رابطه با ایمپلنت دندانی تعریف می‌شود. در واقع ساختار این نوع پروتز، به سبب شباهت بسیار به دندان‌های طبیعی، سبب شده تا مراقبت و رعایت بهداشت دندانی، با سهولت بیشتری انجام شود.

 

به طور کلی با در نظر داشتن تمامی آنچه که تا اینجا در رابطه با ایمپلنت دندان فک بالا و پایین گفته شد، در صورتی که شما هم به دنبال یک جایگزین دائمی برای دندان‌های از دست رفته خود هستید، می‌توانید ایمپلنت را به عنوان جایگزین مناسب و قابل اعتماد انتخاب کنید، ما در کلینیک دندانپزشکی لبخند سپید (سپیدنت) با داشتن کادری مجرب و قیمت مناسب و داشتن سرایط اقساط تمامی تلاش خود را برای شما عزیزان و بیماران گرامی فراهم نموده ایم که بتوانید از داشتن دندان های زیبا بهره مند شوید.

دیدگاه و پرسش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو کردن