کلینیک دندانپزشکی لبخند سپید
جستجو کردن
برای مشاوره ۰۲۱۷۷۹۳۸۲۸۱

آیا ایمپلنت در دوران بارداری مشکلی بوجود می آورد

خانه > آیا ایمپلنت در دوران بارداری مشکلی بوجود می آورد
ایمپلنت در بارداری

محتوای جدول

ایمپلنت دندان یک روش درمانی رایج برای کاشت دندان‌های افتاده است که کارایی و زیبایی بالایی نیز دارد. کاشت ایمپلنت ازجمله درمان‌های دندانپزشکی است که برای اکثر افراد مناسب است اما نباید برخی محدودیت‌ها مانند سن کم، بارداری و… را نادیده گرفت. به این معنی که ایمپلنت در دوران بارداری می‌تواند برخی عوارض و مشکلات را برای زنان باردار به همراه داشته باشد. همان‌طور که می‌دانید در دوران بارداری، بدن با تغییرات فیزیولوژیکی بسیار زیادی مواجه می‌شود، تا جایی که برخی فعالیت‌ها، درمان‌ها و موقعیت‌ها برای این دوران خطرناک محسوب می‌شود. اگر قصد دارید در دوران بارداری فضای خالی بین دندان‌های فعلی خود را با روش کاشت ایمپلنت پر کنید، باید با تمام آن چیزی که در انتظار شما است، آشنا باشید. بنابراین توصیه می‌شود با ادامه مطلب همراه شوید.

 

آیا ایمپلنت در بارداری ممنوع است؟

اصلی‌ترین و مهم‌ترین سوالی که باید به دنبال پاسخ آن باشید، این است که آیا ایمپلنت در دوران بارداری ممنوع است؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که اکثر جراحان دهان و دندانپزشکان حرفه‌ای بر این باور هستند که کاشت ایمپلنت را باید تا پس از به دنیا آمدن کودک به تعویق بیندازید. به این معنی که جراحی ایمپلنت در دوران بارداری توسط افراد متخصص در این زمینه، به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود مگر در موارد اورژانسی که بیمار نیاز به درمان‌های فوری دارد.

همان‌طور که می‌دانید پروسه کاشت ایمپلنت نسبتا طولانی و پیچیده است، همین امر اصلی‌ترین دلیل ممنوعیت ایمپلنت در بارداری محسوب می‌شود. به عنوان مثال برای بررسی و معاینات اولیه باید از فک و دهان شما عکس‌برداری انجام شود. ثبت تصاویر دقیق از وضعیت استخوان فک شما توسط اشعه ایکس صورت می‌گیرد که برای این دوران حساس و آسیب‌پذیر، خطرناک است. اگر بخواهیم در یک جمله و به صورت کوتاه به دغدغه شما درباره کاشت دندان در دوران بارداری پاسخ دهیم، باید بگوییم که این روش درمانی برای زنان باردار ممنوع است. این درمان تنها در صورتی در دوران بارداری انجام می‌شود که نیاز فوری به کاشت ایمپلنت داشته باشید و پزشک شما توانایی مدیریت عوارض و مشکلات احتمالی را داشته باشد.

خطرات ایمپلنت در بارداری

خطرات ایمپلنت دندان در بارداری

روند کاشت دندان، به دلیل پیچیده و زمان‌بر بودن، خطراتی برای سلامت مادر و جنین به همراه دارد که همین امر باعث ممنوعیت ایمپلنت در دوران بارداری شده است. برخی از رایج‌ترین و محتمل‌ترین خطرات کاشت دندان در بارداری عبارت است از:

 استفاده از بیهوشی یا بی حسی موضعی

کاشت ایمپلنت یک روش جراحی تهاجمی محسوب می‌شود. این درمان نیز مانند دیگر روش‌های جراحی به بیهوشی یا بی‌حسی موضعی نیاز دارد تا به این شکل بتوان درد شدید بیمار را کنترل کرد. درست است که استفاده از بی‌حسی موضعی، خطرات جدی برای سلامت جنین و مادر به همراه ندارد، اما نمی‌توان از عوارض و مشکلات ناشی از بیهوشی عمومی برای انجام جراحی ایمپلنت غافل شد. باید بدانید که جنین در اثر تزریق مواد بیهوشی به مادر، دچار خواب‌آلودگی و در نتیجه آن تنگی نفس و افت ضربان قلب می‌شود. تمام این شرایط احتمال ایجاد انواع ناهنجاری‌های رشدی را در جنین افزایش می‌دهد.

همچنین باید در نظر داشته باشید که به مدت 48 تا 72 ساعت پس از کاشت ایمپلنت، به منظور کاهش و کنترل درد، التهاب، خونریزی و… باید داروهای تجویز شده توسط پزشک را مصرف کنید. این در حالی است که مصرف هر نوع داروی ضدالتهاب، ضددرد و مسکن برای زنان باردار ممنوع و خطرناک است.

 

تماس با اشعه ایکس برای تصویربرداری از استخوان فک

یکی دیگر از خطرات ایمپلنت در دوران بارداری، مربوط به فرآیند بررسی ساختار استخوان فک و آماده‌سازی آن برای کاشت دندان می‌شود. دندانپزشک برای تشخیص این موضوع که کدام روش کاشت دندان برای شما مناسب‌تر است و همچنین بررسی نیاز یا عدم نیاز شما به اقدامات جانبی دیگر مانند عمل پیوند استخوان، باید به‌طور دقیق ساختار استخوان فک و بافت نرم دهان شما را ارزیابی کند. به همین دلیل باید پیش از هر اقدامی از لثه، دهان و دندان خود تصاویر اشعه ایکس بگیرید و در اختیار دندانپزشک قرار دهید تا بتواند این موارد را به خوبی بررسی کند:

  • میزان تراکم استخوان فک
  • شکل و ضخامت استخوان
  • موقعیت ریشه‌های دندان‌های مجاور
  • وضعیت سلامت ریشه‌ها و دندان‌های مجاور
  • و…

این در حالی است که هر نوع اشعه مضر حتی در کمترین دوز، برای دوران بارداری خطرناک محسوب می‌شود. این خطر به ویژه برای جنین بیشتر است، زیرا سلول‌های رشد جنین، از سرعت بالایی برخوردار بوده و هر گونه خطر محیطی در این روند اختلال ایجاد می‌کند. باید بدانید که سلول‌های جنین به این شرایط، به صورت جهش ژنتیکی پاسخ می‌دهد. بنابراین اگر شرایط حاد و اورژانسی ندارید حتما ایمپلنت دندان را به بعد از زایمان خود، موکول کنید.

 

استرس و فشار روانی

ایمپلنت دندان ازجمله درمان‌های دندانپزشکی است که پروسه طولانی و پیچیده‌ای دارد. همین امر باعث می‌شود که اکثر بیماران در طول درمان کاشت دندان، استرس و فشار روانی قابل توجهی را تحمل کنند. تجربه اکثر بیماران نشان می‌دهد که در پروسه درمان تا بهبود کامل دندان‌های کاشته شده، اغلب عصبی و مضطرب بوده‌اند. این در حالی است که هر گونه فشار روانی، استرس و اضطراب برای مادران باردار خطرناک است، به ویژه اگر این شرایط با سه ماهه اول و سوم بارداری آن‌ها، همزمان باشد. زنان بارداری که اضطراب و استرس شدید را تجربه می‌کنند با خطراتی مانند افزایش فشار خون بارداری، آسیب به مغز جنین و حتی سقط جنین مواجه خواهند بود. بنابراین ایمپلنت در دوران بارداری را از فکر خود دور کرده و برای انجام این روش درمانی تا زمان زایمان خود صبر کنید.

 

کاهش کلسیم مادر

روش درمان کاشت ایمپلنت به گونه‌ای است که پایه‌های ایمپلنت در درون استخوان فک قرار گرفته و طی یک دوره نسبتا طولانی نقاهت، به هم جوش می‌خورند. در دوران بارداری، جنین از بدن مادر تغذیه می‌کند و تقاضای زیادی برای دریافت کلسیم از بدن مادر خود دارد. در شرایطی که قرار است پایه ایمپلنت به استخوان فک زنان باردار جوش بخورد و همزمان نیز کودک از کلسیم بدن آن‌ها تغذیه کند، باید شاهد بروز عوارض جدی ازجمله کاهش کلسیم مادر باشیم که ممکن است سلامت او را به خطر بیندازد.

 

ریسک عفونت

یکی دیگر از مواردی که ریسک کاشت ایمپلنت در بارداری را افزایش می‌دهد، احتمال ابتلا به عفونت ایمپلنت است. خوشبختانه آمار نشان می‌دهد که 97 درصد از جراحی‌های ایمپلنت دندان با موفقیت روبه‌رو است. اما در عین حال شایع‌ترین عامل شکست ایمپلنت نیز به دلیل بروز عفونت در ناحیه دندان کاشته شده است. عفونت در لثه و ناحیه تحت جراحی به درمان‌های جانبی و مصرف داروهای خاص نیاز دارد که تمام آن‌ها برای سلامت مادر و جنین خطرناک هستند.

ایمپلنت در دوران بارداری

دلایل شکست ایمپلنت در بارداری چیست؟

حالا که با خطرات ایمپلنت دندان در دوران بارداری آشنا شدید، بهتر است دلایل ممنوعیت این روش درمانی برای زنان باردار را نیز بدانید. برخی از اصلی‌ترین دلایل ممنوعیت جراحی کاشت دندان برای بانوان باردار شا مل موارد زیر است:

  • دندانپزشکان بر این باور هستند که مهم‌ترین دلیل بروز خطرات احتمالی در روند جراحی ایمپلنت زنان باردار این است که در این دوران تغییرات زیادی در وضعیت سلامت دهان و دندان این افراد به وجود می‌آید که احتمال شکست ایمپلنت را افزایش می‌دهد.
  • زنان باردار در دوره‌های مختلف بارداری خود تغییرات هورمونی زیادی را تجربه می‌کنند. این در حالی است که افزایش شدید و ناگهانی هورمون پروژسترون و استروژن در بدن، لثه‌ها و بافت نرم دهان را مستعد ابتلا به هر گونه التهاب و عفونتی می‌کند. به همین دلیل زنان بارداری که ایمپلنت دندان انجام می‌دهند، هم در حین جراحی و هم در دوران بهبود زخم‌ها، خونریزی بیشتری خواهند داشت. این امر روند بسته شدن و بهبود زخم‌ها را کند کرده و احتمال ابتلا به عفونت ایمپلنت را در زنان باردار افزایش می‌دهد.
  • جنین در تمام مراحل رشد، ویتامین و مواد معدنی موردنیاز خود را از بدن مادر دریافت می‌کند. در شرایطی که جنین در حال تغذیه از ویتامین دی و کلسیم از بدن مادر است، ایمپلنت در دوران بارداری کار عاقلانه‌ای محسوب نمی‌شود. در این شرایط ممکن است شاهد مشکلاتی مانند کاهش استحکام استخوان فک مادر و عدم آمادگی آن برای قرار دادن پایه ایمپلنت باشیم.

 

در چه وضعیتی انجام ایمپلنت در بارداری لازم است انجام شود؟

از آنجایی که جنین تمام نیازهای غذایی مورد نیاز برای رشد و تکامل خود را از بدن مادر دریافت می‌کند، تا پایان دوره بارداری ممکن است مادر، یک یا چند دندان خود را از دست داده و یا سلامت آن‌ها با مشکل مواجه شود. در این شرایط و در صورت تشخیص دندانپزشک ممکن است ایمپلنت در دوران بارداری برای مادران باردار تجویز شود. با وجود ممنوعیت انجام ایمپلنت در این دوران حساس، در صورت پوسیدگی و خرابی شدید دندان باید ایمپلنت اورژانسی انجام شود تا از آسیب جدی‌تر و همچنین احساس درد شدید در ناحیه فک مادر باردار جلوگیری کرد. همچنین در صورتی که دندان آسیب‌دیده جزو دندان‌ها عقبی باشد، می‌توانید کاشت دندان را تا بعد از تولد نوزاد به تعویق بیندازید. اما در صورتی که دندان خراب و یا از دست رفته جزو دندان‌های قدامی باشد برای حفظ زیبایی چهره و لبخند، مجبور به انجام جراحی کاشت دندان برای مادر باردار خواهیم بود.

علم دندانپزشکی کاشت ایمپلنت در سه ماهه دوم بارداری را تحت بی‌حسی موضعی، بی‌خطر می‌داند. توصیه می‌شود حتی اگر دندانپزشک برای کاشت ایمپلنت در سه ماهه اول بارداری با روش بیهوشی عمومی به شما اطمینان داد، از این اقدام و روش درمانی در این دوره از بارداری خود خودداری کنید. زیرا در این صورت باید منتظر عوارض مختلفی برای سلامتی جنین و خودتان باشید.

مزایای انجام اورژانسی ایمپلنت در بارداری چیست؟

در صورتی که پزشک شرایط شما را بررسی کرده و ایمپلنت اورژانسی را به عنوان بهترین روش درمانی در نظر گرفته است، بهتر است با خیال راحت برای روز جراحی کاشت دندان اورژانسی آماده شوید. برخی از مزایای اصلی انجام اورژانسی ایمپلنت در دوران بارداری عبارت است از:

  • داشتن دندان‌های سالم که در زیبایی لبخند و حفظ روحیه شما تاثیر زیادی دارد.
  • کمک به حفظ استحکام و سلامت استخوان فک
  • تضمین سلامت دندان‌های مجاور دندان افتاده
  • بهبود فن بیان و قدرت تکلم
  • بهبود روند غذا خوردن

سخن پایانی

ایمپلنت یک روش پرطرفدار و رایج برای کاشت دندان‌های افتاده محسوب می‌شود که برای اکثر افراد مناسب است. اما آیا می‌توان ایمپلنت در دوران بارداری را به عنوان بهترین روش درمانی در نظر گرفت؟ این سوالی است که اکثر زنان باردار برای کاشت دندان‌های از دست رفته خود می‌پرسند. در پاسخ به این دغدغه شما باید گفت که اکثر پزشکان و جراحان حرفه‌ای ایمپلنت در بارداری را منع می‌کنند و معتقد هستند باید این روش درمانی به بعد از زایمان موکول شود. زیرا عوارض و خطرات زیادی برای سلامت مادر و جنین به همراه دارد و همینطور چون قیمت ایمپلنت دندان و هزینه های جانبی آن میتواند زیاد باشد پس حتما قبل از اینکار باید دقیق بررسی کنید و دچار مشکل و هزینه های اضافی نشوید.  این در حالی است که برای برخی بانوان باردار و با تشخیص پزشک متخصص، می‌توان ایمپلنت اورژانسی انجام داد. با توجه به اهمیت این موضوع در این مطلب به بررسی کامل ایمپلنت دندان در بارداری پرداختیم.

دیدگاه و پرسش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو کردن