کلینیک دندانپزشکی لبخند سپید
جستجو کردن
برای مشاوره ۰۲۱۷۷۹۳۸۲۸۱

آیا ایمپلنت دندان برای کودکان توصیه میشود؟

خانه > آیا ایمپلنت دندان برای کودکان توصیه میشود؟
ایمپلنت دندان کودکان

محتوای جدول

ایمپلنت ازجمله روش‌های درمانی رایج برای کاشت دندان‌ها محسوب می‌شود که طرفداران زیادی در بین انواع گروه‌های سنی دارد. اما آیا می‌توان برای جایگزینی دندان‌های افتاده کودکان نیز ایمپلنت انجام داد؟ برای جراحی کاشت دندان یک بازه زمانی و حداقل سن تعیین شده است، اما آن دسته از کودکانی که شرایط فک و دندان آن‌ها خاص است، می‌توانند از روش درمانی ایمپلنت دندان برای کودکان استفاده کنند. تشخیص این موضوع که کودک شما کاندید مناسبی برای کاشت ایمپلنت هست یا خیر، برعهده دندانپزشک متخصص ایمپلنت است. همچنین این مطلب به شما در آشنایی بیشتر درباره تمام آن چیزی که باید از ایمپلنت کودکان بدانید، کمک می‌کند.

 

چرا ایمپلنت برای کودکان مناسب نیست؟

یکی از رایج‌ترین سوالات درباره کاشت ایمپلنت دندان برای کودکان این است که آیا این روش درمانی برای این گروه سنی مناسب است یا خیر. از آنجایی که مراحل رشد استخوان فک کودکان تا یک سن مشخصی ادامه دارد، در صورت کاشت دندان، در واقع در روند رشد صحیح استخوان هر دو فک کودک، اختلال ایجاد می‌شود. بنابراین در بیشتر موارد، پزشک عمل کاشت ایمپلنت را تا تکمیل مراحل رشد استخوان فک کودکان، به تعویق می‌اندازد.

همان‌طور که می‌دانید، با ایمپلنت یک ریشه‌ی مصنوعی در دهان ایجاد می‌شود و این کار با جوش خوردن پایه ایمپلنت به استخوان فک صورت می‌گیرد. برای اینکه روند ثبات پایه ایمپلنت در استخوان فک به‌طور درست و صحیح انجام شود، باید بافت استخوانی، محکم و تکامل یافته باشد. این در حالی است که استخوان فک کودکان تا یک سن مشخصی، هنوز کامل نشده است و نیاز به مراقبت‌های لازم برای رشد و تکامل دارد. اگر در این شرایط برای کاشت ایمپلنت اقدام کنید، باید ریسک این را بپذیرید که ممکن است مانع از رشد صحیح و طبیعی استخوان فک کودک شوید و همچنین درصد رشد دندان‌های کج و معوج در آن‌ها را افزایش می‌دهید. به‌طور کلی تمام مشکلات و موانع مربوط به کاشت دندان در کودکان به خاطر عدم تکامل استخوان‌های فک آن‌ها است.

 

کمترین سن برای کاشت دندان

همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، کاشت ایمپلنت دندان برای کودکان، فقط زمانی انجام می‌شود که استخوان فک، به رشد و تکامل طبیعی و لازم رسیده باشد. اگر در سن پایین عمل کاشت دندان را برای کودکان انجام دهید، در واقع روند رشد طبیعی استخوان فک آن‌ها دچار اختلال می‌شود و همچنین رشد دندان‌های طبیعی آن‌ها در شرایط نامناسبی انجام می‌شود.

پس از آنکه دندانپزشک معاینات و آزمایشات لازم را انجام داد و به این نتیجه رسید که کودک شما روند رشد طبیعی را طی کرده است و شرایط لازم برای کاشت دندان را دارد، می‌توانید برای عمل کاشت دندان اقدام کنید. به‌طور معمول، کمترین سن برای کاشت ایمپلنت در کودکان دختر، 15 سال و برای کودکان پسر، 17 سال درنظر گرفته شده است. البته باید به این نکته مهم توجه داشته باشید که شرایط رشد و زمان تکامل استخوان فک در کودکان مختلف متفاوت است و این به تشخیص و تصمیم‌گیری پزشک بستگی دارد.

 

دندان پزشکی کودکان

 

 

جایگزین های ایمپلنت برای کودکان

در صورتی که شرایط استخوان فک کودک شما آمادگی لازم برای کاشت ایمپلنت را ندارد، ممکن است روش‌های درمانی جایگزین به شما پیشنهاد شود. پزشک تمام روش‌های درمانی را برای شما توضیح می‌دهد و بهترین گزینه را با توجه به وضعیت و ویژگی‌های فک و دهان کودک، به شما پیشنهاد خواهد داد. ازجمله روش‌های رایج جایگزین ایمپلنت دندان برای کودکان عبارت است از:

 

فلیپر

اولین و رایج‌ترین گزینه برای جایگزین کردن دندان‌های از دست رفته کودک، فلیپر است. فلیپر یک وسیله متحرک است که برای پر کردن فضای خالی دندان از آن استفاده می‌شود. ظاهر این وسیله متحرک، کاملا طبیعی و شبیه به دندان‌های واقعی است. در واقع فلیپر یک روش درمانی است که در آن از نوعی دندان مصنوعی متحرک و تکه‌ای برای جایگزین کردن دندان‌های طبیعی افتاده استفاده می‌شود که می‌توان آن را از دهان خارج کرد و دوباره در دهان گذاشت.

برخی از اصلی‌ترین مشکلات فلیپر دندان شامل موارد زیر است:

  • اکثر بیماران و به ویژه کودکان از اینکه یک تکه دندان مصنوعی متحرک(فلیپر) در دهان خود دارند، احساس ناراحتی می‌کنند.
  • تحرک فلیپر در دهان ممکن است باعث ایجاد درد شود.
  • برداشتن و گذاشتن همیشگی فلیپر ممکن است باعث ایجاد زخم یا عفونت در دهان شود.
  • از ویژگی‌های مهم فلیپر می‌توان به سبک بودن آن اشاره کرد که همین ظرافت و سبکی باعث شکننده شدن آن شده است.
  • از آنجایی که فلیپر، لثه‌های بیمار را می‌پوشاند، امکان تمیز شدن لثه‌ها توسط بزاق دهان و به‌طور طبیعی وجود ندارد.

 

دندان مصنوعی ثابت موقت تکه ای

برای جایگزین کردن ایمپلنت دندان برای کودکان یک روش دیگر نیز وجود دارد که نسبت به فلیپر محبوب‌تر است. در این روش درمانی از دندان مصنوعی برای پر کردن فضای خالی در بین دندان‌های کودک استفاده می‌شود. این دندان‌ها موقت است اما در عین حال با روش‌های درمانی در دهان ثابت می‌شوند. به همین دلیل کودک استرس بیرون آمدن و حرکت کردن دندان موقت خود را نخواهد داشت. از این روش می‌توان هم برای دندان‌های جلو و هم دندان‌های عقب کودک استفاده کرد.

 

بریج مریلند

بریج مریلند یکی دیگر از روش‌های جایگزین ایمپلنت دندان کودکان است که ممکن است کمی دردسر داشته باشد. به این خاطر که برای اتصال پایه‌های بریج به دندان‌های مجاور و ثابت کردن آن، باید ابتدا عمل اچینگ و باندینگ انجام شود. این روش درمانی به‌گونه‌ای است که برای دندان‌های قدامی توصیه نمی‌شود، زیرا احتمال آسیب دندان‌های مجاور هنگام چسباندن و اتصال بریج وجود دارد.

 

 کاور دندان

یک از راحت‌ترین و بی‌دردسرترین راه‌های جایگزین ایمپلنت دندان برای کودکان، کاور دندان است. در این روش از نوعی دندان مصنوعی برای پر کردن فضای خالی دندان استفاده می‌شود که حداکثر راحتی را برای بیمار به همراه دارد. برای این کار با توجه به قالب فضای خالی دندان، ماده رزینی که دندان مصنوعی با آن ساخته می‌شود را تراش می‌دهند و سپس آن را کاور پولیش می‌کنند. مطمئنا پزشک به شما خواهد گفت که استفاده شبانه‌روزی از کاور دندان کار اشتباهی است، زیرا امکان بروز مشکلات مربوط به سلامت دهان و دندان را افزایش می‌دهد.
به‌طور کلی کاور دندان یک روش مناسب برای پر کردن فضای خالی در بین دندان‌های کودک است اما برای دندان‌های قدامی توصیه نمی‌شود، زیرا شکل ظاهری آن‌ها مات است و تفاوت رنگ محسوسی در کنار دیگر دندان‌های طبیعی ایجاد می‌کند.

 

ریتینر اسیکس

ریتینر اسکیس که به آن پلاک نگهدارنده نیز می‌گویند، یکی دیگر از روش‌های پیش‌روی شما برای جایگزین کردن دندان‌های از دست رفته کودک‌تان است. ریتینر اسکیس یک روش موقتی است و در بیشتر شرایط به جای دندان‌های مصنوعی شکسته استفاده می‌شود. طرز استفاده از آن هم به‌گونه‌ای است که باید هنگام غذا خوردن از دهان خارج شود. اگر از کودک خود مطمئن هستید و می‌دانید که وسواس و توجه کافی در مراقبت از ریتینر اسکیس را دارد، می‌توانید از این روش درمانی موقت هم برای دندان‌های عقب و هم دندان‌های جلویی او استفاده کنید.

ارتودنسی

اگر همچنان به دنبال جایگزینی مناسب برای ایمپلنت دندان در کودکان هستید، می‌توانید روش دیگری به نام ارتودنسی را نیز بررسی کنید. در این روش پزشک با استفاده از ارتودنسی، فضای خالی دندان کودک را پر خواهد کرد. در صورت تمایل شما، دندانپزشک از یک دندان مصنوعی که باید روی سیم ارتودنسی قرار گیرد، استفاده می‌کند تا به این شکل بایت اصلاح شود و دندان‌ها به بهترین شکل روی هم قرار گیرند.

 

دندان پزشک کودکان

 

آیا دندان های شیری هم نیاز به جایگزین دارند؟

روند رشد طبیعی و تکامل دندان‌های شیری به‌گونه‌ای است که وقتی دندان‌های اصلی ریشه می‌زند و در حال رشد است، دندان‌های شیری لق شده و در نهایت می‌افتد. در این شرایط روش درمانی کاشت ایمپلنت به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود و شما فقط باید در انتظار رشد و جایگزین شدن دندان‌های طبیعی کودک باشید.

در این میان، برخی کودکان هستند که شرایط رشد دندان‌های آن‌ها متفاوت است، به این معنی که فاصله افتادن دندان‌های شیری و جایگزین شدن دندان‌های اصلی آن‌ها، بیشتر از سایر کودکان است. این وضعیت مشکلات مختلفی مانند برهم خوردن نظم طبیعی و چیدمان دندان‌های کودک را به همراه دارد، زیرا دندان‌های موجود به دلیل تحرکات طبیعی به سمت پر کردن فضای خالی متمایل می‌شوند و فضا را برای رویش و رشد دندان‌های اصلی محدود می‌کنند. بهترین و رایج‌ترین روش درمانی که دندانپزشک به شما پیشنهاد می‌دهد، ارتودنسی است تا به این شکل دندان‌ها به سمت نظم و چیدمان طبیعی خود بازگردند. همچنین ممکن است با توجه به شرایط استخوان فک کودک، از روش درمانی کاشت ایمپلنت دندان برای کودکان استفاده شود.

 

کاشت ایمپلنت برای کودکان مبتلا به فقدان مادرزادی دندان

همان‌طور که اشاره شد، ممکن است دندانپزشک برای جایگزین کردن دندان‌های شیری، از روش کاشت دندان استفاده کند، اما باید در نظر داشته باشید که دندان کاشته شده، به هیچ عنوان برای رشد طبیعی دندان‌های اصلی کودک، دیگر دندان‌های او را یاری نمی‌کنند. به همین دلیل بهترین راه این است که کاشت ایمپلنت دندان برای کودکان را تا زمانی که استخوان فک او رشد و مقاومت طبیعی را به دست آورد، به تعویق بیندازید. اما در بیشتر موارد برای آن دسته از کودکانی که به‌طور مادرزادی مبتلا به مشکل فقدان دندان هستند، می‌توان ایمپلنت دندان را به عنوان یک روش مناسب در نظر گرفت. اما تشخیص این موضوع که کودک شما، کاندید مناسبی برای کاشت دندان به منظور درمان مشکل فقدان مادرزادی دندان هست یا خیر، به تشخیص دندانپزشک بستگی دارد.

 

قیمت ایمپلنت دندان کودکان

 

مراقبت های بعد از کاشت ایمپلنت دندان برای کودکان

در صورتی که با بررسی شرایط کودک، تشخیص دندانپزشک این بود که باید درمان کاشت دندان انجام شود، باید با تمام جنبه‌های مختلف این روش درمانی آشنا باشید. یکی از مهم‌ترین مواردی که باید با دقت زیادی دنبال شود، مراقبت‌های بعد از ایمپلنت در کودکان است. پس از جراحی کاشت دندان کودک خود، حتما در رعایت این دستورالعمل‌های مراقبتی به او کمک کنید:

رعایت توصیه‌های پزشک

مطمئنا دندانپزشک یکسری دستورات و نکات مراقبتی را برای شما توضیح خواهد داد که باید از اولین لحظات بعد از جراحی کاشت ایمپلنت کودک خود، آن‌ها را به دقت انجام دهید. برای کمک به کاهش روند بهبود و عوارض احتمالی، بهتر است این دستورات مراقبتی را موبه‌مو دنبال کنید.

مراقبت از ناحیه تحت جراحی

رعایت بهداشت برای مراقبت از ناحیه تحت جراحی، ازجمله مهم‌ترین اقداماتی است که باید پس از کاشت ایمپلنت دندان برای کودکان انجام دهید. برای تهیه دهان‌شویه و ضدعفونی‌کننده‌های مناسب و همچنین روش صحیح استفاده از آن‌ها، از دندانپزشک مشورت بگیرید.

رعایت تغذیه مناسب

برای راحتی و بهبود وضعیت کودک، حتما از غذاهای نرم و پوره‌شده استفاده کرده و محدودیت‌های غذایی که به شما اعلام شده است را رعایت کنید.

استفاده از داروها

برای کاهش التهاب و درد و جلوگیری از بروز عوارض احتمالی، داروهای تجویز شده توسط پزشک، در دوزهای مشخص و سر موقع مصرف شود.

حفظ بهداشت دهان و دندان

به‌طور معمول اکثر کودکان در رعایت بهداشت دهان و دندان سهل‌انگار هستند، پس از جراحی کاشت دندان حتما توصیه‌های لازم برای رعایت بهداشت مربوط به دهان و دندان را به کودک خود متذکر شوید.

 

سخن پایانی

ایمپلنت یک روش رایج و معمول برای کاشت دندان‌های افتاده است که بیشتر بزرگسالان آن را به عنوان بهترین روش درمانی در نظر می‌گیرند برای اطلاع از قیمت ایمپلنت دندان کلینیک لبخند سپید روی لینک سبز رنگ کلیک کنید. اما آیا این روش برای کودکان نیز مناسب است؟ به‌طور کلی ایمپلنت دندان برای کودکان از چه سنی آغاز می‌شود؟ آیا روش‌های جایگزین دیگری برای دندان‌های افتاده کودک وجود دارد؟ این سواات و بسیاری سوالات دیگر وجود دارد که پیش از تصمیم‌گیری برای کاشت دندان کودک باید با مشورت دندانپزشک به آن‌ها پاسخ دهید.

دیدگاه و پرسش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو کردن