کلینیک دندانپزشکی لبخند سپید
جستجو کردن
برای مشاوره ۰۲۱۷۷۹۳۸۲۸۱

پروتز دیجیتال چیست؟

خانه > پروتز دیجیتال چیست؟
پروتز دیجیتال چیست؟

محتوای جدول

پروتز دیجیتال چیست و چه تفاوتی با پروتز معمول دندان دارد؟

طبق گزارش موسسه ملی تحقیقات دندانپزشکی و جمجمه (کشور مرتبط)، حدود 24 درصد از افراد 65-74 ساله و 31 درصد از افراد بالای 75 سال بی‌دندان هستند؛ بنابراین نیاز به تعویض همه دندان‌های خود دارند. بسیاری از آ‌ن‌ها، دندان مصنوعی جایگزین را انتخاب می‌کنند. ممکن است ایده‌ای درباره اینکه دندان مصنوعی چیست و فرآیند ایجاد و چگونگی ارائه پروتز داشته باشید. برخی از بیماران با سازگاری با دندان مصنوعی مشکل دارند در حالی که برخی دیگر بیش از 30 سال است که از یک جفت دندان استفاده می‌کنند. با این حال هر زمان که به یک جفت دندان مصنوعی جدید نیاز بود، هر دو گروه می‌دانند که مراحل زیادی برای تهیه پروتز نهایی لازم است. یکی از انواع کارهایی که می شود برای اینکار انجام داد استفاده ار ایمپلنت دیجیتالی دندان است که  ایمپلنت دیجیتالی، قابل پیش‌بینی‌تر و با مراحل نصب کمتر است که باعث صرفه‌جویی در ویزیت‌ها می‌شود و در نتیجه محصول بهتری و با طول عمر بیشتر به بیماران عزیز ارائه می‌شود!

پروتز دیجیتال چیست؟

پروتزهای دیجیتال چیستند؟

پروتزهای دیجیتال پروتزهایی هستند که با یک فرایند کاملا دیجیتالی و با استفاده از مجموعه وسیعی از داده‌ها ساخته شده‌اند. با استفاده از عکس‌ها، اسکن‌های دیجیتالی اثرات/نیش، و اسکن سه بعدی صورت به وسیله گوشی هوشمند، می‌توانیم این اطلاعات را با یک طرح مصنوعی پیشنهادی ادغام کرده و یک پروتز بسازیم که به راحتی توسط کامپیوتر قابل تنظیم است.

مزایای پروتز دندانی

پروتز‌های مرسوم نیاز به پنج ویزیت دارند:

  1. برداشت اولیه
  2. برداشت نهایی (با جزئیات بیشتر)
  3. گزش موم
  4. آزمایش موم زیبایی دندان
  5. تحویل نهایی

از طرف دیگر پروتزهای دیجیتال بسته به شرایط می‌توانند در 2-3 نوبت ساخته شوند. افزایش کارایی با رویکرد دیجیتالی به معنای مراجعه کمتر به دندانپزشک است. این امر می‌تواند به ویژه برای کسانی که در رفت و آمد به کلینیک مشکل دارند، از جمله بیمارانی که روی ویلچر می‌نشینند، در مراکز پرستاری یا کسانی که فقط به دنبال تعویض سریع‌تر دندان‌های خود هستند، مفید باشد. همچنین می‌توانید از راهکارهای پروتزهای دیجیتال برای بازتولید جنبه‌های خاصی از مجموعه دندان مصنوعی فعلی خود استفاده کنید. از یک سری پروتزهای قدیمی به همراه اسکن خود دندان مصنوعی می‌توان برای کپی یک پروتز جدید و مناسب‌تر استفاده کرد که همان زیبایی را دارد و یا مجموعه قدیمی را بهبود می‌بخشد.

نتایج قابل پیش‌بینی‌تری به دست آورید

دندان مصنوعی یک پروتز علمی و هنری است. فرایند ساخت پروتز مرسوم دندانپزشک را تحت فشار قرار می‌دهد تا چندین قطعه داده را از طریق دیدگاه تا حدی ذهنی با استفاده از فرآیندهای پشتیبان پژوهش به عنوان راهنما ترکیب کند. این امر می‌تواند منجر به ساخت یک پروتز یکسان توسط دندانپزشکان مختلف شود. پروتزهای دیجیتالی با استخراج و استفاده از مجموعه وسیعی از داده‌ها این مشکل را کاهش می‌دهند. از طریق عکس‌ها، اسکن‌های دیجیتالی و تصویربرداری سه بعدی، می‌توانیم این اطلاعات را با یک طرح مصنوعی پیشنهادی ترکیب کرده و یک پروتز مصنوعی تولید کنیم که به راحتی توسط کامپیوتر قابل تنظیم است. پروتزهای دیجیتالی مجموعه وسیع‌تری از انتخاب شکل دندان را در مقایسه با قالب‌های مجموعه شرکت‌های دندان مصنوعی ارائه می‌دهند که منجر به ساخت محصولی سفارشی‌تر می‌شود.

پروتز دیجیتال چیست؟

 

تناسب پروتز بهتری را به دست بیاورید

پروتزهای مرسوم با تبدیل موم به اکریلیک ساخته می‌شوند. این فرآیند می‌تواند منجر به کوچک شدن دندان مصنوعی تا حدی شود که ممکن است دندان مصنوعی به اندازه نگهدارنده نباشد یا در زمان نصب به تنظیمات بیشتری نیاز داشته باشد. علاوه بر این، همه اکریلیک‌ها در برخی از فرآیندها بسته به نحوه ساخت، کاملا پخت نمی‌شوند، که می‌تواند منجر به تولید یک ماده شیمیایی باقی‌مانده در پروتز به نام مونومر شود که برای برخی از بیماران عاملی مزاحم در دهان است.

پروتزهای دیجیتالی از بسته های اکریلیک کاملا پردازش شده ساخته می‌شوند، به این معنی که از استحکام بالاتری برخوردارند و مونومر باقی مانده را کاهش می‌دهند. دقت این دندان مصنوعی نیز بیشتر است. پروتزهای دیجیتالی را می‌توان به صورت سه بعدی نیز چاپ کرد که باعث کاهش میزان پسماند تولید شده می‌شود.

کتابخانه‌ای دیجیتال را برای ساخت مجدد پدید می‌آورد

یکی از جنبه‌های هیجان‌انگیز دندانپزشکی دیجیتال، توانایی تولید مجدد دندان مصنوعی بدون نیاز به جلسات اضافی است. با استفاده از تکنیک دندان مصنوعی معمولی، اگر دندان مصنوعی خود را از دست دادید، پنج نوبت و تقریباً چهار تا شش هفته طول می‌کشد تا پروتز شما تکمیل شود. برای پروتزهای دیجیتال، فایل‌های دیجیتالی در کامپیوتر ذخیره می‌شوند و می‌توانند در یک نوبت مجددا چاپ شوند.

آیا پروتزهای دیجیتال گزینه مناسبی برای من هستند؟

راهکارهای پروتز دیجیتال انواع مختلفی دارد. با مراجعه به کلینیک دندانپزشکی در این باره متخصص دندانپزشکی سوال کنید ما در کلینیک دندانپزشکی لبخند سپید با داشتن کادری مجرب و متخصص قادر به ارائه خدمات مناسب برای شما عزیزان هستیم.

دیدگاه و پرسش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو کردن