کلینیک دندانپزشکی لبخند سپید
جستجو کردن
برای مشاوره ۰۲۱۷۷۹۳۸۲۸۱

انواع ایمپلنت دندان معرفی و آشنایی با آنها

خانه > انواع ایمپلنت دندان معرفی و آشنایی با آنها
انواع ایمپلنت دندان

محتوای جدول

انواع ایمپلنت دندان

امروزه روش کاشت دندان برای جایگزین کردن دندان‌های از دست رفته، بسیار محبوب و پرطرفدار است. در جراحی ایمپلنت دندان از یک پایه فلزی به نام ایمپلنت برای اتصال به استخوان فک استفاده می‌شود تا بتوان روی آن پروتز دندان یا همان تاج دندان را نصب کرد. تصور اکثر افرادی که قصد انجام ایمپلنت دندان را دارند، این است که کاشت دندان یک روش معمول و مشخصی است که به واسطه آن به دندان‌هایی زیبا و درخشان می‌رسند. در حالی که انواع ایمپلنت دندان وجود دارد که روند جراحی و کیفیت نهایی کار را تعیین می‌کند. بنابراین اگر می‌خواهید برای عمل کاشت دندان اقدام کنید، در اولین قدم باید با انواع ایمپلنت‌های دندان آشنا شوید تا بتوانید با مشورت دندانپزشک خود بهترین و مناسب‌ترین گزینه‌ها را انتخاب کنید. زیرا هر فرد از نظر ویژگی‌هایی مانند ساختار استخوان فک، لثه‌ها و همچنین شکل ظاهری دندان‌ها منحصربه‌فرد بود و درمان متفاوتی را نیاز دارد.

معرفی انواع ایمپلنت دندان

برای شناخت انواع ایمپلنت‌های دندانی می‌توان دسته‌بندی‌های مختلفی مانند روش کاشت، اندازه، متریال سازنده، نوع اتصال و… را مشخص کرد که هر کدام تغییراتی را در پروسه درمان ایجاد می‌کنند. این موضوع که کدام نوع ایمپلنت برای شما مناسب‌تر است به تشخیص دندانپزشک بستگی دارد، به همین دلیل اگر می‌خواهید به بهترین نتیجه از جراحی کاشت دندان برسید، پزشکی حرفه‌ای، متخصص و باتجربه را انتخاب کنید. مهم‌ترین فاکتورهایی که در ایجاد تنوع در ایمپلنت‌های دندانی تاثیر دارد، شامل موارد زیر است:

انواع ایمپلنت دندانی براساس مراحل کاشت

دندانپزشک برای تعیین این موضوع که کدام روش کاشت دندان برای شما مناسب‌تر است، انواع معاینات لازم را انجام می‌دهد. پس از بررسی تصاویر مختلف از فک و دهان شما، یکی از مراحل کاشت زیر برای جراحی ایمپلنت دندان شما انتخاب خواهد شد:

ایمپلنت دندان تک مرحله‌ای

در روشت کاشت تک مرحله‌ای، از فیکسچرهای بلندتری در لثه و فک استفاده می‌شود، تا جایی که قسمت بالایی ایمپلنت به‌راحتی قابل رویت است. روش کاشت تک مرحله‌ای در میان انواع ایمپلنت دندان، این امکان را به پزشک می‌دهد که پس از گذشت چند ماه دوره نقاهت، اباتمنت را روی ایمپلنت قرار دهد. در غیر این صورت باید برای این کار مجددا جراحی انجام شود تا ایمپلنت نمایان شود. در برخی موارد، روش کاشت ایمپلنت تک مرحله‌ای در یک روز انجام می‌شود که به شرایط بیمار و تشخیص پزشک بستگی دارد. به این شکل که پس از جاگذاری فیکسچر در استخوان فک، تاج و پروتز دندان، روی آن نصب می‌شود.

ایمپلنت دندان دو مرحله‌ای

یکی دیگر از روش‌های کاشت ایمپلنت دندان شامل کاشت دندان دو مرحله‌ای است که به دو مرحله جراحی برای جاگذاری فیکسچر در استخوان فک نیاز است. به این شکل که:

  • در مرحله اول، جراحی شکافتن لثه و قراردادن فیکسچر انجام می‌شود که پس از آن باید 2 الی 4 ماه دوره نقاهت را سپری کنید.
  • بعد از جوش خوردن کامل فیکسچر به استخوان فک، جراحی دوم انجام می‌شود. در این مرحله تاج ایمپلنت بر روی فیکسچر قرار می‌گیرد.

ایمپلنت دندان انواع ایمپلنت دندان معرفی و آشنایی با آنها

 

ایمپلنت اندواستیل (Endosteal)

در حال حاضر در میان انواع ایمپلنت‌های دندان، روش ایمپلنت اندواستیل بسیار رایج و پرطرفدار است. در این روش، از پایه‌های گرد و کوچک برای کاشت دندان استفاده می‌شود که در بیشتر موارد از جنس تیتانیوم است.

ایمپلنت ساب پریواستیل (Subperiosteal)

برای آن دسته از افرادی که ساختار استخوان فک آنها مقاومت کافی برای کاشت دندان را ندارد، از روش ایمپلنت ساب پریواستیل استفاده می‌شود. در این نوع ایمپلنت، پایه‌ای فلزی در زیر لثه و روی استخوان قرار داده می‌شود و بعد از آن روکش دندان روی پایه ایمپلنت نصب می‌شود.

انواع ایمپلنت دندان براساس اندازه

برای شناخت انواع ایمپلنت‌های دندانی می‌توان آنها را از نظر اندازه نیز بررسی کرد. از آنجایی که سایز مناسب ایمپلنت برای هر فردی متفاوت است، انواع ایمپلنت دندان را در سه اندازه معمول زیر طراحی و تولید می‌کنند:

ایمپلنت استاندارد

ایمپلنت‌های استاندارد از رایج‌ترین و کاربردی‌ترین انواع ایمپلنت‌های دندانی است که در سایز 3.5 تا 4.5 میلی‌‌متر موجود است. این سایز ایمپلنت بیشتر برای دندان‌های قدامی(جلویی) کاربرد دارد.

مینی ایمپلنت دندانی

مینی ایمپلنت‌های دندانی علاوه بر اندازه مشخص، دارای ساختار منحصربه‌فردی است که شامل پایه‌ای از جنس تیتانیوم، یک توپ، یک سوکت و همچنین یک حلقه پلاستیکی است که در قسمت انتهایی آن قرار دارد. این نوع ایمپلنت‌ها، اباتمنت ندارند، اما با ساختاری که دارند باعث کاهش مراحل کاشت دندان می‌شوند. از مزیت‌های مهم مینی ایمپلنت این است که ترمیم آن به زمان کمی نیاز دارد.

ایمپلنت پهن

در میان سایزهای مختلف ایمپلنت، یکسری ایمپلنت‌ها وجود دارد که اندازه آن از ایمپلنت‌های استاندارد بزرگ‌تر است. ایمپلنت‌هایی که قطر آنها در حدود 4.5  تا 6 میلی‌متر باشد در دسته ایمپلنت پهن قرار می‌گیرند. از آنجایی که به‌طور طبیعی دندان‌های عقب بزرگ‌تر و پهن‌تر از دندان‌های جلویی است، از ایمپلنت پهن برای جایگزینی دندان‌های داخلی دهان استفاده می‌شود.

 

قیمت ایمپلنت دندان در کلینیک لبخند سپید

انواع ایمپلنت دندان در هزینه‌ای که باید پرداخت کنید، تاثیر زیادی دارد. این در حالی است که قیمت کاشت دندان از فاکتورهای مهم و تعیین کننده در تصمیم‌گیری شما برای انجام این روش درمانی است. بنابراین در کنار بررسی انواع ایمپلنت‌های دندانی بهتر است قیمت آنها را نیز بدانید. عوامل مختلفی مانند جنس ایمپلنت، جراحی‌های جانبی، تخصص و مهارت دندانپزشک، موقعیت جغرافیایی مطب و … در قیمت ایمپلنت تاثیر دارد. در کلینیک لبخند سپید برای هر واحد ایمپلنت در برندهای مختلف، این قیمت‌ها مشخص شده است:

  • ایمپلنت کره‌ای اویدنس و دنتیس: 10,000,000
  • ایمپلنت کره‌‌ای مگاژن: 13,000,000
  • ایمپلنت آلمانی icx: 16,000,000
  • ایمپلنت سوئیسی :sic 16,000,000

 

انواع ایمپلنت دندان

 

انواع ایمپلنت دندان براساس شکل ظاهری

درست است که ایمپلنت یک روش درمانی برای جایگزین کردن دندان‌های افتاده محسوب می‌شود، اما نمی‌توان از تاثیر آن در زیبایی چهره و لبخند غافل شد. برای انتخاب بهترین شکل ظاهری ایمپلنت براساس ویژگی‌ها فک و چهره شما، مطمئنا پزشک پیشنهاداتی به شما خواهد داد، اما در نهایت این شما هستید که تصمیم می‌گیرید کدام نوع ایمپلنت برای شما استفاده شود. انواع ایمپلنت‌های دندان براساس ویژگی‌های ظاهری به شرح زیر است:

  • ایمپلنت استوانه‌ای
  • ایمپلنت مخروطی
  • ایمپلنت صاف

 

انواع ایمپلنت دندان براساس ماده سازنده

یکی از مهم‌ترین دسته‌بندی‌های ایمپلنت دندان که تاثیر زیادی در کیفیت استفاده از دندان‌های کاشته‌شده دارد، متریال سازنده آن است. در سال‌های گذشته، بیشتر ایمپلنت‌های دندانی از ماده‌ای به نام تیتانیوم ساخته می‌شد و استفاده از آن بسیار رایج بود. اما امروز در کنار تیتانیوم شاهد تولید ایمپلنت‌هایی هستیم که دارای تنوع در مواد سازنده هستند که دست شما را برای انتخاب باز گذاشته‌اند. توصیه می‌شود با مشورت دندانپزشک خود، ایمپلنتی را انتخاب کنید که مواد سازنده آن زیست سازگار بوده و از مقاومت بالایی دربرابر شکستگی و خوردگی برخوردار باشد. بهترین مواد سازنده ایمپلنت دندانی که کیفیت خوبی دارند، عبارت است از:

تیتانیوم

همان‌طور که اشاره شد، از سال‌های گذشته تا به امروز، تیتانیوم از بهترین و رایج‌ترین متریال ایمپلنت محسوب می‌شود. بررسی‌ها نشان می‌دهد که فلز تیتانیوم به کار رفته در ساخت ایمپلنت، امکان رشد اصولی و مناسب را به استخوان فک می‌دهد. به این معنی که رشد استخوان فک در مجاورت این ماده، مختل نشده و یک اتصال مطلوب و بهینه را با یکدیگر برقرار می‌کنند. نتایج طولانی‌مدت، کیفیت عالی و همچنین قیمت مناسب، تیتانیوم را به یکی از بهترین مواد سازنده ایمپلنت تبدیل کرده است.

زیرکونیا

یکی دیگر از متریال‌ها در بین انواع ایمپلنت دندان، زیرکونیا نام دارد که یک ماده جدید در ساخت ایمپلنت‌های دندانی محسوب می‌شود. این ماده سازنده در تولید ایمپلنت‌های دندانی به ‌اندازه تیتانیوم شناخته شده نبوده و رواج زیادی ندارد.

 

 

انواع ایمپلنت

 

 

انواع ایمپلنت دندان براساس نوع اتصال

در صورتی که با مراحل ایمپلنت دندان آشنایی کافی داشته باشید، باید بدانید که میان روکش دندان و قسمت انتهایی ایمپلنت یک قطعه واسطه‌ای به نام اباتمنت وجود دارد که وظیفه‌ی اصلی آن، نگهداری از تاج دندان است. نقش این قطعه در کیفیت و عملکرد دندان‌های کاشته شده بسیار زیاد است، تا جایی که می‌توان انواع ایمپلنت دندان را براساس نوع اتصال اباتمنت به سر ایمپلنت به موارد زیر تقسیم کرد:

  • اتصال نری: که شامل اتصال شش ضلعی داخلی و اتصال شش ضلعی خارجی است.
  • اتصال مادگی: که اتصال هشت ضلعی داخلی نیز نام دارد.

در یک تقسیم‌بندی دیگر، انواع ایمپلنت‌های دندانی از نظر نحوه اتصال را می‌توان براساس جهت و نحوه اتصال روکش به اباتمنت تعریف کرد، به این شکل که:

  • اتصال چسبی روکش به اباتمنت: در این روش برای اتصال روکش به اباتمنت از چسب مخصوص استفاده می‌شود.
  • اتصال پیچی روکش به اباتمنت: در این روش با استفاده از پیچ برای اتصال روکش به اباتمنت استفاده می‌شود.

 

انواع تکنیک های جانبی کاشت دندان

همان‌طور که می‌دانید برای جراحی کاشت دندان باید ساختار فک و لثه شما آمادگی لازم برای این کار را داشته باشد. از آنجایی که شرایط هر بیمار با دیگری متفاوت است، برای برخی نیاز به عمل‌ها و اقدامات جانبی است تا به این شکل شرایط برای جراحی موفقیت‌آمیز ایمپلنت فراهم شود. برای این افراد ممکن است به تشخیص دندانپزشک این جراحی‌ها و تکنیک‌های جانبی تجویز و پیگیری شود:

تقویت استخوان

برای اینکه جراحی ایمپلنت، بیمار را به نتیجه مطلوب و دلخواه نزدیک کند، ممکن است به ترمیم، تقویت و بازسازی استخوان فک نیاز باشد. برای این کار از پودر پیوند استخوان برای کمک به رشد و تقویت استخوان فک استفاده می‌شود که از موادی مانند کلاژن و پروتئین تشکیل شده است. به این پروسه که پیش از جراحی اصلی انواع ایمپلنت دندان انجام می‌شود، عمل پیوند استخوان می‌گویند.

لیفت سینوس

یکی دیگر از اقدامات جانبی که برخی از افراد باید پیش از کاشت دندان انجام دهند، لیفت سینوس است. لیفت سینوس که به بلند کردن سینوس و یا افزایش سینوس نیز شناخته می‌شود، کمیت و کیفیت استخوان‌های ضعیف و ناکافی در ناحیه فک فوقانی را بهبود می‌بخشد. همچنین برای آن دسته از افرادی که کف سینوس آنها پایین است، لیفت سینوس انجام می‌شود. عمل لیفت سینوس به این شکل است که ابتدا اقداماتی برای تغییر موقعیت کف سینوس انجام شده و سپس برای تقویت استخوان سینوس از پودر پیوند استخوان استفاده می‌شود.

گسترش پشته

تکنینک گشترش پشته که به تکنیک ریج نیز شناخته می‌شود برای رفع ناهنجاری‌ها، مشکلات و کمبودهای استخوان فک بالا و پایین کاربرد دارد. در صورتی که با روش انبساط رج این مشکلات برطرف نشود، نمی‌توان از هیچ کدام از انواع ایمپلنت دندان برای کاشت دندان‌های جدید استفاده کرد.

سخن پایانی

ایمپلنت یک روش رایج، معمول و شناخته شده برای جایگزینی دندان‌های افتاده است که طرفداران زیادی دارد. انواع ایمپلنت دندان را می‌توان با فاکتورهای مختلفی مانند نحوه کاشت، اندازه، مواد سازنده و… دسته‌بندی کرد که هر کدام شرایط و ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارند. اینکه کدام نوع ایمپلنت برای شما مناسب‌تر است به تشخیص دندانپزشک بستگی دارد، بنابراین توصیه می‌شود به بهترین کلینیک و حرفه‌ای‌ترین پزشک برای کاشت دندان مراجعه کنید. با توجه‌به اهمیت انتخاب نوع ایمپلنت در کیفیت نهایی دندان‌های کاشته شده، در این مطلب به بررسی تمام آن چیزی که باید از انواع ایمپلنت‌های دندانی بدانید، پرداختیم.

دیدگاه و پرسش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو کردن