کلینیک دندانپزشکی لبخند سپید
جستجو کردن
برای مشاوره ۰۲۱۷۷۹۳۸۲۸۱

اجزای ایمپلنت دندان

خانه > اجزای ایمپلنت دندان
اجزای ایمپلنت دندان

محتوای جدول

شمار زیادی از افراد بر این باور بودند که ایمپلنت به خودی خود از یک بخش تشکیل شده اما وقتی به بررسی دقیق تر ایمپلنت دندان پرداختند به این نکته که ایمپلنت دندان از سه بخش تشکیل شده است بسیار تعجب کرده اند، پس باید گفت که ایمپلنت دندان سه بخش تشکیل دهنده دارد که هر جز از این اجزا بسیار تاثیر گذار است و نبودش دچار اختلال و عمل نکردن ایمپلنت خواهد شد، اگر هر یک از این اجزا نباشند دوام و کارکرد ایمپلنت دندان دچار اختلال می شود و فرد نه تنها عمل موفقیت آمیزی نخواهد داشت بلکه بسیار هم در آینده اذیت خواهد شد.

کیفیت هر یک از این اجزا و نحوه ی قرارگیری آن ها در دهان می تواند بسیار در عملکرد و نتیجه کار تاثیر گذار باشد.

نام هر یک از اجزا تشکیل دهنده ایمپلنت دندان چیست؟

ایمپلنت دندان از اجزایی با نام های زیر تشکیل می شود :

فیکسچر (fixture)

اباتمنت (abutment)

ترمیم ایمپلنت (implant restoration)

 

فیکسچر چیست و چه کاربردی دارد؟

نام دیگر فیکسچر پایه می باشد و می توان گفت بیشتر با نام پایه در میان عموم شناخته شده است، شکل آن به طوری است که از یک پیچ استوانه ای شکل ساخته شده است که به صورت مستقیم در استخوان فک جایگذاری می شود، کاربردش به این صورت است که در استخوان فک حکم ریشه دندان را بر عهده دارد.

بسیاری برایشان سوال شده که چرا نقش پایه ایمپلنت آنقدر مهم است؟ شما تصور کنید که یک دندان طبیعی شما از دست رفته است اینجاست که دیگر بافت استخوانی شما ارتباطی با ریشه دندانتان نخواهد داشت و به مرور سبب می شود در ظاهر شما اختلالی ایجاد شود و استخوان های فکتان تحلیل رود، با گذشت نیمی از سال شما متوجه می شوید که نیمی از بافت های استخوانی شما از بین رفته است.

در اینجاست که پایه های ایمپلنت نقش فرشته نجات را برای شما اجرا می کنند، وقتی پایه ایمپلنت به طور کامل درون استخوان فکتان قرار گیرد بدن شما فکر می کند که درون استخوان فک ریشه واقعی قرار گرفته است از این رو دیگر استخوان هایتان دچار تحلیل نخواهد شد.

مورد دیگر در رابطه با پایه ایمپلنت در این است که به دلیل اینکه پایه ایمپلنت از جنس تیتانیوم ساخته شده  است باعث شده پایه ایمپلنت بسیار سبک و بسیار محکم واقع شده باشد و انقدر در بدن راحت جای می گیرد که فرد احساس ناراحتی یا کلافگی نمی کند به صورتی که حتی متوجه تفاوت بین ریشه اصلی با ریشه مصنوعی نخواهد شد.

جنس تیتانیوم بسیار با بدن انسان سازگار است و با قرار گرفتنش در بدن جزئی از اعضای بدن شناخته می شود همین عامل باعث می شود که دیگر شاهد واکنش بدی در بدنتان نباشید.

یکی دیگر از شروط موفقیت ایمپلنت در بدن فرد این است که پایه ایمپلنت در استخوان های فک به طور کامل بچسبد و ثابت قرار بگیرد، این شرط زمانی تحقق می یابد که پایه ایمپلنت از جنس تیتانیوم باشد.

 

فیکسچر دندان

 

اباتمنت دومین عضو ایمپلنت

اباتمنت دومین جز تشکیل دهنده ایمپلنت دندان است که در عرصه دندان پزشکی با نام کانکتور نیز معروف است، این قسمت ما بین پایه ایمپلنت و ترمیم پروتز قرار می گیرد و به طوری قرار می گیرد که پایه ایمپلنت را با ترمیم پروتز متصل می کند.

اینکه اباتمنت ها چه شکلی هستند و در چه ابعاد و اندازه ای تولید می شوند به پایه ایمپلنت و نوع ترمیم دندانی ایمپلنت بستگی دارد، بنابراین اباتمنت ها یا به اندازه یک پیچ کوتاه تولید می شوند یا به طوری تعبیه می شوند که چند اتصال را انجام دهند.

آیا اباتمنت ها فقط در اتصال کاربرد دارند؟

اباتمنت ها در ایمپلنت دندان دو کاربرد دارد اولین نقششان اتصال بین پایه ایمپلنت و ترمیم پروتز است و دومین کاربردشان این است که برای جلوگیری از ضربات مختلف می باشد، حالا باید بررسی کرد که این ضربات چه چیزهایی می توانند باشند، اگر شما بخواهید میوه های نسبتا سفت را بجوید یا از غذاهای سفت استفاده کنید نتیجه اش می شود فشارهای پی در پی که به ایمپلنت دندان وارد می شود، اگر اباتمنتی وجود نداشت با اولین ضربه  ایمپلنت شکسته خواهد شد.

 آخرین عضو یعنی ترمیم ایمپلنت

ترمیم ایمپلنت دندان عضوی از ایمپلنت دندان محسوب می شود که برای افراد قابل مشاهده است و فرد می تواند به راحتی آن را وارسی کند، انتخاب ترمیم ایمپلنت از مهم ترین بخش های ایمپلنت محسوب می شود به گونه ای که اگر از ترمیم پروتز خوبی استفاده کنید نتیجه کار را تا حد زیادی به سمت موفقیت خواهید برد.

ترمیم های ایمپلنت در دو نوع خلاصه می شوند این دو نوع با نام های تک تاج و دنچر بین عموم مردم شناخته شده اند، همان طور که از نامشان پیداست تک تاج برای یک دندان استفاده می شود و دنچر برای دو یا چند دندان می تواند ایده آل باشد.

در حین جراحی اگر پزشک معالج تشخیص دهد که ترمیم ها به تاج یا دنچر نیاز دارند این تاج یا دنچر را بر روی پایه ایمپلنت قرار داده یا به اصطلاح پزشکی سیمان می کنند، در صورتی که قرار باشد دنچر کل قوس دندان را پوشش دهد برای اینکه بعدها ایمپلنت تکان نخورد دنچر را روی پایه چفت می کنند.

ممکن است برایتان سوال شود که تاج های ایمپلنت معمولا از چه جنسی ساخته می شوند؟ به طور کلی با توجه به کارکرد آن ها تاج ها از جنس های مختلفی از جمله سرامیک، زیرکونیوم چینی تهیه و تولید می شوند، اما بر خلاف جنس پایه که از تیتانیوم ساخته شده و بسیار بادوام است ، تاج ها نهایت 10 الی 15 سال عمر می کنند.

و اگر بخواهیم بگویم هر یک از ایمپلنت های دندان به طور میانگین چقدر عمر می کنند باید گفت که نمی شود به قطع گفت که هر ایمپلنت چقدر عمر می کند چرا که عمر هر ایمپلنت بستگی به این دارد که  اجزا تشکیل دهنده هر ایمپلنت از چه کیفیت و استانداری ساخته شده است.

با وجود این تعاریف باز هم برای کاشت دندان بهترین روش و ماندگار ترین روش ایمپلنت دندان می باشد.

 

ابتامنت دندان

 

اجزای ایمپلنت دندان چگونه به طور هماهنگ باهم کار می کنند؟

اجرا ایمپلنت دندان هم مانند اعضا بدن به صورت هماهنگ باهم کار می کنند و نقش و کارکرد هرکدام بر روی عضو دیگر تاثیر گذار خواهد بود، و این همکاری که باهم دارند سبب می شود که ایمپلنت دندان به صورت مداوم و با استحکام بالا کار کند، و به طور کلی می توان گفت که پایه ایمپلنت نگه دارنده ترمیم ایمپلنت می باشد از طرفی خود پایه ایمپلنت توسط اباتمنت به روکش ایمپلنت متصل می شود، و در آخر این روکش ایمپلنت است که شما توانایی این را دارید که آن را ببینید و در واقع این روکش ایمپلنت است که ظاهر ایمپلنت را همانند دندان طبیعی برای شما زیبا می کند.

فرآیند Osseointegration چیست؟

اصطلاح فارسی Osseointegration  جوش خوردن می باشد، و زمانی که پایه ایمپلنت با استخوان فک جوش بخورد این فرآیند رخ می دهد، در این بین سلول های استخوانی که در اطراف پایه ایمپلنت قرار دارند شروع به رشد می کنند و به هم می چسبند به طور کلی این فرآیند طی چند ماه به عمل می انجامد و از مهم ترین روش های نگه داری ایمپلنت دندان شناخته شده است.

از کجا بفهمم کیس مناسبی برای ایمپلنت دندان هستم؟

عوامل بسیاری  وجود دارد که شما باید آن ها  آنالیز کنید که به جواب سوالتان برسید، ابتدا شما باید به پزشک متخصصی که در این حوزه فعالیت می کند مراجعه کنید و طی یک جلسه حضوری ایشان از سلامت و وضعیت دندان شما به یک نتیجه خواهد رسید، اگر در همان جلسه شما جواب مثبت بگیرید وارد فاز دوم فرآیند ایمپلنت خواهید شد.مت در کلینیک لبخند سپید (سپیدنت) با داشتن پزشکان حاذق و با تجربه شما را در این عمر یاری می نماییم برای رزرو وقت روی کلمه رزوز وقت . استفاده از جلسه مشاوره رایگان کلیک کنید.

رزرو وقت

چه قدر زمان می برد که ایمپلنت دندان جوش بخورد؟

به طور کلی اگر شما جراحی ایمپلنت دندان را انجام داده باشید، ممکن است نیمی از سال را درگیر این باشید که جوش بخورد ممکن هم هست که یک سال از شما زمان بگیرد که به طور کامل جوش بخورد، و تعیین مدت زمان به این بستگی دارد که شما از چه تعداد ایمپلنت استفاده کرده اید و از چه نوع ایمپلنت استفاده کرده اید و سلامت دندان تان هم اکنون در چه وضعی قرار دارد.

دیدگاه و پرسش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو کردن