کلینیک دندانپزشکی لبخند سپید
جستجو کردن
برای مشاوره ۰۲۱۷۷۹۳۸۲۸۱

آشنایی با مراحل لمینت دندان

خانه > آشنایی با مراحل لمینت دندان
مراحل لمینت دندان

محتوای جدول

لمینت ازجمله خدمات دندانپزشکی است که برای زیباسازی و رفع معایب و نواقص دندان انجام می‌شود. با لمینت دندان می‌توانید از داشتن دندان‌های مرتب، زیبا و درخشان لذت ببرید. بسیاری از افرادی که برای انجام لمینت دندان اقدام می‎کنند، با مراحل و پیچیدگی‌های آن آشنایی ندارند و تصور می‌کنند که در چند جلسه می‌توانند به نتایج دلخواه خود دست پیدا کنند. این درحالی است که مراحل لمینت دندان و روش انجام آن به صبر، زمان و مراقبت‌های زیادی نیاز دارد که باید پیش از انجام با تمام آن‌ها آشنا باشید. بنابراین اگر قصد انجام لمینت دندان را دارید بهتر است برای آگاهی از مراحل مختلف آن، با این مقاله از کلینیک لبخند سپید همراه باشید.

مراحل انجام لمینت دندان

پیش از آشنایی با مراحل لمینت دندان، باید در اولین قدم در انتخاب یک پزشک متخصص که سابقه کاری درخشانی در این زمینه دارد، دقت و وسواس زیادی به‌خرج دهید. چراکه درنهایت این پزشک است که با انجام معاینات و آزمایشات مختلف باید تشخیص دهد که شما کاندیدای مناسبی برای انجام این روش درمانی و زیبایی هستید یا خیر. در صورتی که پزشک تشخیص اشتباهی داشته باشد و یا شما در هر شرایطی اصرار به انجام لمینت داشته باشید، بدون شک با عوارض دردسرسازی مواجه خواهید شد که تاثیر زیادی بر سلامت و فعالیت‌های روزانه زندگی‌تان خواهد داشت. حالا نوبت به معرفی مراحل مختلف لمینت دندان از آغاز تا پایان دوره درمان رسیده است. شما در روند انجام لمینت درمان این مراحل را طی خواهید کرد:

 

لمینت دندان

 

مرحله اول؛ معاینه و آماده سازی دندان

در اولین قدم،  تحت معاینات مختلف قرار می‌گیرید و سپس شرایط دندان شما برای پیگیری مراحل بعدی آماده می‌شود. ضرورت مرحله معاینه به این خاطر است که شرایط دندان، فک و لثه شما برای انجام این جراحی باید به‌خوبی بررسی شود. همپنین اگر لثه‌های شما به هر دلیل دارای مشکلات سلامتی و همچنین اندازه نامتعارف باشد، باید پیش از هر کاری جراحی لثه انجام دهید.

بعد از آنکه معاینات لازم انجام شد، در صورت تشخیص پزشک باید برای پاکسازی و یا جرم‌گیری دندان‌ها اقدام کنید. سپس برای تهیه عکس رادیوگرافی به مراکز مربوطه ارجاع داده می‌شوید. بعد از طی کردن این مراحل، نوبت به آماده‌سازی دندان‌های شما می‌رسد و پزشک متخصص به تراشیدن مینای دندان شما تا حدود ۰.۳ تا ۱ میلی‌متر می‌پردازد. این موضوع که چه میزان از دندان شما باید تراشیده شود به تشخیص پزشک، نوع دندان و وضعیت مینای آن بستگی دارد. بعد از تراشیدن دندان، قالبی از دندان‌های شما تهیه و به لابراتوار دندان‌سازی فرستاده می‌شود.

مرحله دوم؛ انتخاب رنگ مناسب لمینت و بهترین روش انجام آن

مرحله دوم از مراحل لمینت دندان شامل انتخاب رنگ مناسب و همچنین بهترین روش درمان با توجه به شرایط شما است. از آنجایی که رنگ لمینت در ظاهر طبیعی لبخند و چهره شما تاثیر زیادی دارد، بهتر است در انتخاب آن دقت کافی را به‌خرج دهید. همچنین روش مناسب درمانی نیز باید با توجه‌به شرایط شما و با تشخیص پزشک انتخاب شود. برخی اطلاعات کلی و نکات مهم در خصوص رنگ‌های لمینت دندان به شرح زیر است:

  • در جدول استاندارد لمینت دندان، 44 سایه رنگی مختلف به چشم می‌خورد. البته باید بدانید که رنگ‌های لمینت در 4 گروه اصلی طبقه‌بندی می‌شوند که هر کدام از آن‌ها دارای 11 سایه متنوع با میزان روشنی و تیرگی مختلف هستند.
  • هنگام انتخاب رنگ لمینت، به رنگ پوست، دندان و چشم‌های خود دقت کنید و همچنین سن و جنسیت خود را نیز درنظر بگیرید.
  • سفیدتر بودن رنگ لمینت نسبت به سفیدی چشم‌ها، باعث غیرطبیعی شدن آن می‌شود.
  • هر چه پوست شما تیره‌تر باشد، بهتر است رنگ لمینت روشن‌تر باشد تا به این شکل تناسب در چهره شما حفظ شود.

 

مزایای لمینت دندان

 

مرحله سوم؛ قالب گیری دندان ها

مرحله سوم لمینت یا همان قالب‌گیری دندان، در چندین جلسه مختلف انجام می‌شود. برای آنکه لمینت مناسب برای دندان شما ساخته شود، باید در اولین قدم از فرم دهان و دندان‌های شما قالب‌گیری شود. برای این کار دو روش کلی وجود دارد که بنابر تشخیص پزشک یکی از آن‌ها انجام خواهد شد. رایج‌ترین روش قالب‌گیری برای ساخت لمینت، شامل استفاده از خمیرهای مخصوص قالب‌گیری دندان است که در این روش این مراحل دنبال خواهد شد:

  • ابتدا یک پلاک خالی را با خمیر پر می‌کنند و به‌طور کامل در دهان و روی دندان‌های شما قرار می‌دهند.
  • سپس از شما درخواست می‌شود تا خمیر داخل دهان خود را گاز بگیرید تا به این شکل الگوی دندان‌ها روی خمیر ایجاد شود.
  • بعد از چند دقیقه، قالب و خمیر از دهان شما خارج می‌شود.
  • قالب را برای ساخت لمینت به لابراتوار دندان‌سازی می‌فرستند.

در روشی دیگر، پزشک متخصص این مرحله از مراحل لمینت دندان را با استفاده از نخ زیر لثه‌ای انجام می‌دهد. در روش نخ زیر لثه‌ای که به آن رترکشن نیز می‌گویند، هنگام قالب‌گیری، لثه‌ها به‌طور کامل کنار زده می‌شوند تا به این صورت فرم دقیق لبه‌های دندان نیز روی خمیر مخصوص نقش ببندد.

 

مرحله چهارم؛ نصب لمینت موقت

همان‌طور که اشاره شد، قالب دندان شما برای ساخت لمینت به لابراتوار فرستاده می‌شود که طبیعتا آماده شدن آن مدت زمان مشخصی طول می‌کشد. به همین دلیل پزشک متخصص تا آماده‌سازی لمینت اصلی، از روکش‌های موقت برای محافظت از دندان‌های شما استفاده می‌کند. بنابراین در مرحله چهارم از مراحل لمینت دندان، روکش لمینت موقت برای شما نصب می‌شود.

 

لمینت دندان در لبخند سپید آشنایی با مراحل لمینت دندان

 

مرحله پنجم؛ ساخت لمینت دائمی در لابراتوار

باید بدانید که ساخت لمینت اصلی و دائمی، مدت زمان زیادی نیاز دارد، به همین خاطر باید به‌اندازه کافی صبور باشید و در این مدت از دندان‌ها و روکش آن‌ها مراقبت کنید. به‌طور معمول ساخت یک لمینت مناسب و استاندارد به روش سنتی، 2 الی 4 هفته طول می‌کشد. اما اگر لابراتوار دندان‌سازی که قرار است لمینت شما را آماده کند، مجهز به تکنولوژیCAD/CAM  باشد، حتی دیگر نیازی به روکش‌های موقت نیز نخواهید داشت. چراکه با استفاده از این تکنولوژی در کمترین زمان ممکن و در یک جلسه، کار طراحی و ساخت لمینت شما انجام خواهد شد.

 

مرحله ششم؛ نصب لمینت اصلی بر روی دندان 

آخرین مرحله لمینت دندان، معروف به bonding است و وضعیتی را نشان می‌دهد که قرار است لمینت اصلی و دائمی روی دندان‌های شما قرار گیرد. برای چسباندن لمینت، پزشک متخصص اقدامات لازم را انجام می‌دهد تا به این شکل رضایت شما را در داشتن لبخندی زیبا و تماشایی جلب کند.

سخن پایانی

در سال‌های اخیر، انجام لمینت دندان برای داشتن دندان‌های زیبا و درخشان، با استقبال زیادی مواجه شده است. اگر شما نیز قصد زیباسازی دندان‌های خود با درمان لمینت را دارید، باید بدانید که پروسه انجام آن پیچیدگی‌ها و مراحل زیادی دارد که صبر، وقت و حوصله زیادی می‌خواهد. بنابراین پیش از هر اقدامی، آگاهی خود را از مراحل لمینت دندان بالا ببرید و به این شکل برای طی کردن این مسیر و رسیدن به نتایج دلخواه خود که همان لبخند زیبا و درخشان است، آمادگی لازم را کسب کنید. برای همراهی شما، در این مطلب به معرفی با تمام آن چیزی که باید از مراحل کاشت لمینت بدانید، پرداختیم.

دیدگاه و پرسش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو کردن